Sähköpyörä voisi Suomessakin korvata auton monen työmatkavälineenä, Pyöräilykuntien verkosto ry uskoo. (Kuva: Ville Miettinen)

Suurin innovaatio pyöräilyssä sitten vaihteiden keksimisen. Näin määrittelee sähköavusteisen polkupyörän vaikutuksen Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Sähköpyöräily on meneillään olevan Valtakunnallisen pyöräilyviikon pääteema.

Hirvosen mukaan sähköpyöräily voisi mullistaa arkiliikkumisen myös Suomessa.

– Kokemukset maista, joissa sähköpyöräily on viime vuosina voimakkaasti lisääntynyt, kuten Saksa ja Hollanti, osoittavat, että sähköpyöräilijöistä lähes 50 % on entisiä autoilijoita. Se tarkoittaa, että sähköpyörä on kilpailukykyinen työmatkalla.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Suomessakin on aika lyhyitä matkoja suuri osa automatkoista mutta toisaalta erittäin hyvin sähköpyöräiltäviä.

Pyöräilykuntien verkoston tavoitteisiin kuuluu pyöräilyn määrän kaksinkertaistaminen Suomessa.

Helsingin kaupunki teetti neljä vuotta sitten pyöräilyn vaikuttavuusarvion, jonka mukaan pyöräilyn kaksinkertaistaminen vuoteen 2025 mennessä tuottaisi vuositasolla 80 miljoonan euron terveyshyödyt.

Yksi sähköpyörään liittyvistä ennakkoluuloista on ollut, että sen käyttäminen ei tuo samanlaista terveysvaikutusta kuin perinteinen polkupyöräily.

Terveyshyödyt kasvavat

Tämä huoli on kuitenkin turha. Terveyshyödyt sähköpyöräiltäessä voivat Hirvosen mukaan olla jopa paremmat kuin tavallisella pyörällä saavutetut, koska sähköpyörän käyttäjät pyöräilevät keskimäärin useammin ja pitempiä matkoja.

Hirvonen muistuttaa, että sähköpyöräilyssä ei ole kyse sen kummemmasta kuin perinteisesti pyöräilyyn ainakin mielikuvissa liittyvien esteiden madaltamisesta.

– Se on tavallista pyöräilyä hiukan helpotettuna. Sähköpyöräily poistaa perinteisesti koettuja esteitä kuten vastatuulta, väsymystä, mäkisyyttä, liian pitkäksi koettuja matkoja ja sitä ettei voi tulla hikisenä töihin.

Hollannissa ja Belgiassa jo useampi kuin joka viides myyty polkupyörä on sähköavusteinen. Suomessa sähköpyörien osuus myydyistä pyöristä on ollut vain 1,5 %:n luokkaa, mutta muutos voi olla ovella

– Ruotsissa myynti moninkertaistui viime vuonna, ja sen on povattu tapahtuvan Suomessa pienellä viiveellä.

Näyttökuva 2016-05-11 kohteessa 11.20.46
Sähkömoottorin apu tuntuu pyörän kulussa erityisesti ylämäissä. Avusteisuus loppuu, kun pyörä saavuttaa nopeuden 25 km/h.

Pyöräilevien kuntien määrä kasvaa

 

Pyöräilykuntien verkoston jäsenmäärä on kasvanut, ja nykyään siihen kuuluu runsaat 60 kuntaa. Verkosto auttaa jäseniään edistämään pyöräilyä luomalla kehittämispolun olosuhteille ja markkinoinnille.

Vaikka moni pyöräilyä koskeva toimenpide on kunnallisessa päätöksenteossa lähinnä suunnitelman asteella, konkreettisia parannuksiakin olosuhteisiin on tehty monella paikkakunnalla.

– Tietyillä kaupunkiseuduilla on tehty merkittäviä parannuksia ja panostettu alettu panostaa pyöräilyn baanoihin. On ymmärretty että kun on laadukasta infraa, entistä suurempi osa kansalaisista valitsee arjen kulkutavakseen pyöräilyn, Matti Hirvonen sanoo.

Katso Matti Hirvosen haastattelu ja sähköpyörän esittely Kunta.tv:stä:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*