Turun vuosi Euroopan kulttuuripääkaupunkina 2011 onnistui
asiakaskyselyjen perusteella hyvin. Tiistaina julkistetun
valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan 87 prosenttia
kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumiin osallistuneista arvioi
kokemuksensa erittäin tai melko myönteiseksi. Myös kaupungin imagon
katsotaan parantuneen.

Taloustutkimuksen tekemään kyselyyn vastasi
tammikuussa yli 2 400 suomalaista. Kysely oli viides ja samalla viimeinen
valtakunnallinen kysely Turun kulttuuripääkaupunkivuodesta. Ensimmäistä
kertaa hankkeen tunnettuutta selvitettiin jo syksyllä 2009 tehdyssä
tutkimuksessa.

Nyt tehdyn kyselyn perusteella on laskettu, että
kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumiin osallistui arviolta noin puoli
miljoonaa suomalaista. Käyntikertojen määräksi on laskettu yli 1,9
miljoonaa.

Kyselyyn vastanneet olivat iältään 15–79-vuotiaita. Kun
tätä nuorempien ja vanhempien käynnit sekä ulkomaalaisten vieraiden
käynnit lasketaan mukaan, päästään Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja
Cay Sevónin mukaan reilusti yli kahteen miljoonaan käyntikertaan viime
vuoden aikana.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Medianäkyvyydellä mittava arvo

Tutkimuksessa
kysyttiin myös vastaajien mielipiteitä vuoden kohokohdista ja
pettymyksistä. Kohokohtina pidettiin muun muassa vuoden avajaisia
tammikuussa 2011, kulttuurikeskus Logomon näyttelyitä ja esityksiä, Carl
Larssonin maalausten näyttelyä Turun taidemuseossa sekä Erik XIV
-oopperaa.

Toisaalta osalle vastaajista avajaispäivän järjestelyt
olivat pettymys, samoin esimerkiksi Taistelu-spektaakkeli Paavo Nurmen
stadionilla loppukesästä. Kohokohtia mainitsi yli 80 prosenttia
vastaajista, kun taas pettymyksiä luetteli noin joka kolmas kyselyyn
vastannut.

Kyselyn ohella julkistettiin myös lopulliset luvut Turun
kulttuuripääkaupunkivuoden medianäkyvyyden arvosta. Koti- ja ulkomaisen
median jutut aiheesta on laskettu yhteensä 57,5 miljoonan euron
arvoiseksi. Tämän verran kulttuuripääkaupunkivuoden järjestäjät olisivat
siis joutuneet maksamaan, jos samankokoinen medianäkyvyys olisi ostettu
mainoksina.

(KL / STT / Tuomas Tirkkonen)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*