Turku ja Tampere innostuivat raitiotiestä
myönteinen. Uskon, että hanke etenee, sanoi Turun kaupunginjohtaja
Aleksi Randell torstaina Tampereella yhteistyön
julkistamistilaisuudessa.
Myös Tampereen pormestari Timo P. Nieminen ennustaa, että raitiotiestä päättävät valtuustot suhtautuvat myötämielellä asiaan.
Nieminen
löysi paljon etuja Tampereen ja Turun yhteistyöstä. Kaupungit
kilpailuttavat suunnittelijoita ja hankkivat ehkä kalustoakin yhdessä.
Voimien yhdistämisellä haetaan säästöjä ja hyviä neuvotteluasemia.
– Jos
Tampereen kalustohankinta Vuoreksesta Lentävänniemeen maksaa 20–30
miljoonaa ja Turun hankinta saman verran, yhteistilauksella saa jo
paljousalennusta.
Sopivia vaunutoimittajia on kymmenkunta eri
puolilta maailmaa. Vaikka runko olisi sama, sisustus voisi Turussa ja
Tampereella olla erilainen.
– Tämä ei tarkoita sitä, että kalusto
ehdottomasti ostetaan. Kyseeseen voisi tulla vaikka leasing, mutta
vaihtoehdoista on otettava selvää.
Linjoja mietitään vielä
Ensi vaiheessa kaupungit teettävät yleissuunnitelman, joka jakautuu
Tampereen ja Turun omiin sekä yhteiseen osaan. Suunnitelmassa käydään
läpi linjauksia ja maankäyttöä.
Jatkossa valitaan ne linjat, joita aletaan suunnitella tarkemmin. Nyt molemmilla kaupungeilla on vaihtoehtoisia reittejä.
Raitiotietä
ei ole vielä lopullisesti sinetöity kummassakaan kaupungissa.
Liikkeellä kuitenkin ollaan, Tampere hämäläiskaupunkina yllättäen hiukan
Turkua edellä.
Tampereella raitiotiestä tehdään hankesuunnitelmaa, ja
Turussa kaupunginhallitus on hyväksynyt yleissuunnitelman tekemisen.
Kaupungit
julistavat kilpailutuksen yleissuunnitelmasta kesällä. Alustavasti
konsultti valitaan syksyllä, suunnitelma valmistuu kevääksi 2013 ja
hankkeet voisivat olla valtuustoissa seuraavana syksynä.
Ensimmäiset linjat valmistuisivat 2015–2020.
Kaupungit
hakevat myös yhteistä neuvotteluvoimaa valtion suuntaan.
Liikennepoliittinen selonteko lupaa ratikkahankkeille valtion tukea 30
prosenttia, mutta kaupunkien mielestä se on liian vähän.
(KL / STT)