Verkkopalvelut eivät kaikkia ikäihmisiä tavoita
Vasta kolmannes yli
75-vuotiaista käyttää nettiä. Tiedonetsintä ja pankkiasioiden hoito ovat
tyypillisiä asioita, joita netin kautta ikäihmiset hoitavat. Sen sijaan
julkisen sektorin suuntaan asioiminen netin välityksellä on verrattain
vähäistä.
Tiedot käyvät ilmi
KÄKÄTE-projektin (Käyttäjälle kätevä teknologia) ja LähiVerkko-projektin tänään
julkistamasta yhteisestä tutkimuksesta. TNS Gallupilla teetetyssä tutkimuksessa
haastateltiin puhelimitse 600 ikäihmistä joulukuussa 2013. Otos edustaa Suomen
koko 75–89-vuotiaiden joukkoa, johon kuuluu lähes puoli miljoona henkilöä.
– Sekä yksityiset että julkiset palvelut siirtyvät
kiihtyvällä vauhdilla kadunkulmasta verkkoon, ja ikääntyneet ovat vaarassa
jäädä tyhjän päälle. Yli 75-vuotiaista vasta kolmannes käyttää nettiä, joten
noin 290 000 suomalaista on nettiin siirtyneiden palvelujen tavoittamattomissa
ja siten huonommassa asemassa, toteaa projektipäällikkö Lea Stenberg
KÄKÄTE-projektista.
Matkapuhelin on 90 prosentilla Suomen 75–89-vuotiaista ja
nettiä käyttää kolmannes. Sähköpostiosoitteen omistaa 24 prosenttia kyselyyn
osallistuneista. Vain 4 prosenttia ilmoittaa omistavansa älypuhelimen ja 3
prosenttia taulutietokoneen. Tietokonetta ja internetiä käyttävät tästä
ikäryhmästä tavallisimmin 75–79-vuotiaat miehet.
Kehityksessä mukana
pysyminen ja laitteiden sekä ohjelmien monimutkaisuus ovat ikäihmisille suuri
haaste. Osa ei myöskään yksinkertaisesti halua opetella uutta tekniikkaa.