"Yksityiset ja kunnan salit eivät kilpaile keskenään, koska asiakaskunta on eri" – Kunnan kuntosalien mainostaminen herätti ajatuksia lukijoidemme keskuudessa
Kuntalehden lukijat ottivat kantaa kunnan kuntosalien rooliin. (Kuva: Pixabay)
Helsingin kaupungin mainoskampanjasta liikkeelle lähtenyt keskustelu kunnallisten kuntosalien roolista jatkuu. Joulu-marraskuun vaihteessa kuntosaliyrittäjät kertoivat Helsingin Sanomissa pitävänsä Helsingin kuntosalien ”verorahoilla maksettua mainoskampanjaa” kilpailun vääristämisenä.
Kuntalehden haastattelemat pienempien paikkakuntien kuntosalitoimijat sen sijaan kertoivat, että yksityiset ja kunnalliset kuntosalit toimivat heillä päin sulassa sovussa.
Kuntien mahdollinen kilpailuasetelma yrityksiin nähden herätti myös keskustelua Kuntalehden sosiaalisessa mediassa. Näin juttua kommentoitiin Facebookissa:
”Yksityiset ja kunnan salit eivät kilpaile keskenään, koska asiakaskunta on eri. Helsingissä kunnan saleilla käyvät eläkeläiset, työttömät ja pienituloiset. Eivät he siirry kalliiden yksityisten salien käyttäjiksi vaikka yksityisten salien omistajat kiukuttelisivat ja polkisivat jalkaa kuinka, koska rahaa ei vain ole laittaa niin paljon liikuntaan. He jäävät kotiin, ja siitä me kaikki maksamme kovan hinnan huonompana kansanterveytenä.” Anneli Miljard
”Julkisen puolen panokset menevät juuri siihen, minne pitääkin. Ei sen salikuntoilun pidä olla vain taloudellisesti pärjäävien oikeus ja muut sinne hankeen tai olohuoneeseen jumppaamaan.” Alexander Holthoer
”Juu yksityisen liikuntapalveluiden ”bisnekset kärsii”, kun ei saa rahastettua pienituloisia, jotka myös haluaisivat kuntoilla maksukykynsä ehdoin, joka ei riitä kaupallisen kuntosalipalveluiden ostoon.” Juhani Vuorela
”Mitäs siitä olette mieltä, että jos kaupunki avaisi ruokakaupan ja alkaisi myydä elintarvikkeita alle puoleen hintaan.” Petri Kulmala
Lisää kritiikkiä alan järjestöiltä
Helsingin Yrittäjät ja Suomen Kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry kertovat 4. joulukuuta kutsuneensa kaupungin liikuntatoimen edustajat palaveriin tilanteen tiimoilta. Tarkoituksena on kehittää yhteistyötä.
Yrittäjien ja SKY:n tiedotteen mukaan helsinkiläiset kunto- ja terveysliikunta-alan yrittäjät ovat hermostuneet kaupungin markkinoinnista, jonka koetaan luovan vastakkainasettelua yksityisen ja julkisen toimijan välille.
– Tarkoituksena on käydä keskustelua siitä, miten kunta toimii markkinoilla ja miten liikunta-alan yritykset ovat osana kaupungin palvelustrategiaa, hyvinvointi-, sosiaali- ja terveyspalveluja ja Helsingin elinvoimaa sekä työllisyyttä, SKY:n toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister kertoo tiedotteessa.
Yrittäjät ja SKY ovat sitä mieltä, että yksityisen toimialan kanssa vertailuun keskittyvä markkinointikampanja ei ole lainsäädännön edellyttämän kilpailuneutraliteetin mukainen.
Järjestöjen mielestä ongelmallista on myös se, että kampanja on suunnattu kaikille kaupunkilaisille. Kuntien omat palvelut on tarkoitettu erityisesti väestöryhmille, joiden mahdollisuuksia liikuntapalveluiden käyttöön rajoittavat esimerkiksi pienituloisuus tai korkea ikä, järjestöistä sanotaan.
Järjestöt vetoavat myös Kuntaliiton ohjeistukseen. Sen mukaan ”terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan osalta kuntien itse tuottamien palveluiden tavoitteena on täydentää paikallista liikuntatarjontaa.” Tarkoituksena on turvata liikuntamahdollisuudet ihmisille, joita niin urheiluseurat kuin liikuntayritysten palvelutkaan eivät tavoita.
Totta kai kilpailevat. Toinen verosubventoituna ja toinen ei. Ruokakauppaesimerkki on hyvä.