Arkistokuva: Seppo Haavisto

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on irtisanonut Debora Oy:n kanssa solmitun puitesopimuksen kotihoitopalvelun tuottamisesta. Sopimus päättyy välittömästi. Sen piiriin kuuluvasta noin 30 asiakkaasta suurin osa siirtyy yhtymän itse tuottaman kotihoidon asiakkaiksi ja loput toisille puitesopimuskumppaneille.

Kuntayhtymän mukaan irtisanomiseen päädyttiin, koska Debora ei ole pystynyt tuottamaan kotihoitoasiakkaille sopimuksen mukaista palvelua. Palvelun laadussa olleita ongelmia ei ole saatu korjattua, vaikka yritys ja hyvinvointiyhtymä ovat pyrkineet ratkomaan niitä yhteistyössä jo jonkin aikaa. Yhtymän näkökulmasta merkittävä puute on ollut työntekijöiden suuri vaihtuvuus ja sitä kautta toimintakäytäntöjen vakiintumattomuus.

– Kun työntekijöissä on vaihtuvuutta, asiat ei oikein tahdo sujua, ja asiakkaan palvelun kannalta oleelliset asiat jää hoitamatta, on epäkohtia. Sen takia päädyttiin siihen, että jotta asiakasturvallisuus säilyy, irtisanotaan puitesopimus, PHHYKY:n ikääntyneiden palveluiden ja kuntoutuksen toimialajohtaja Ismo Rautiainen sanoo Kuntalehdelle.

Rautiaisen mukaan henkilöstön saatavuusongelmasta on seurannut, että asiakkaiden hoito ja palvelusuunnitelmien mukaisten käyntien toteutumisessa on ollut puutteita. Samoin henkilöstön osaamisessa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Ongelmat tulivat ilmi oman säännöllisen valvonnan kautta sekä asiakasreklamaatioiden käsittelyn kautta.

– Usein signaalit tulevat useasta eri lähteestä. Yksi tärkeä lähde on haipro-ilmoitukset, joita työntekijöillä ja asiakkailla on mahdollisuus tehdä, joiden määrä oli suuri.

Lisäksi puitesopimuksessa lääkäripalvelujen tuottaja toi esille, että yhteistyö ei ole sujuvaa, eikä esimerkiksi lääkärinmääräykset toteudu käytännössä.

– Kun tämäntyyppisissä asioissa on puutteita, olemme katsoneet että asiakas- ja potilasturvallisuus vaarantuu ja syyt välittömälle irtisanomiselle realisoituvat.

Haasteita tuottajalla

Irtisanotun puitesopimuksen lisäksi Debora on toiminut yhteistyössä PHHYKY:n kanssa toisena palveluntuottajana Launeen alueen kotihoidon kokonaisulkoistuksessa Lahdessa. Asiakas on saanut valita Deboran tai toisen palveluntuottajan välillä.

PHHYKY:n irtisanottua puitesopimuksen Debora ilmoitti irtaantuvansa Launeen alueen ulkoistussopimuksesta. Tätä Rautiainen pitää valitettavana. Hankintaprosessia on seurattu ulkoistuksen alusta (vuodesta 2015) lähtien tarkasti. (Lue Kuntalehden 10/2016 juttu Launeen kokeilusta)

– Säännölliset palaverit palveluntuottajan kanssa on ollut hyvä käytäntö, ja yhteistyö on ollut kaikin puolin hyvää, Rautiainen sanoo.

Toisaalta hän myös arvioi tämän tilanteen olevan osoitus palveluntuottajan kokemista haasteista alalla: osaavaa henkilöstöä on vaikea saada.

– Ja kun kotihoitopalvelussa palveluvolyymit kasvavat suuriksi, myös henkilöstömäärä kasvaa, ja siinä haasteena on, miten saa arjen toimimaan niin, että palvelut ovat sujuvia.

Palveluseteli puitesopimuksen tilalle?

Nyt PHHYKY etsii uutta mahdollisuutta puitesopimuskäytännön korvaajaksi.

– Jos vain päästään talouden reunaehdot täyttävään hankintatapaan, mielellämme siirtyisimme täyskatteiseen palveluseteliin, jossa palveluntuottajalla olisi mahdollisuus tulla tuottajiksi ja asiakkailla olisi mahdollisuus valita palveluntuottaja.

– Nyt erilaiset puitesopimushankinnat näyttäytyvät huonoilta markkinoiden kehityksen näkökulmasta, koska ne sitovat tietyn määrän asiakkaita aika pitkäksi aikaa tietyille palveluntuottajille. Ja ehkä palveluntuottajalle tulee myös isoja velvoitteita palvelutason ylläpitämiseksi, ja sitä on vaikea säädellä. Palveluseteli saattaisi olla parempi.

Toistaiseksi kuntayhtymä hoitaa itse 30 asiakasta, joista Debora vastasi puitesopimuksella. Launeen kokonaisulkoistuksessa mietitään uutta palveluntuottajaa.

– Olemme sitoutunet monituottajuuteen. Ei näytä varteenotettavalta vaihtoehdolta, että kaikki otetaan omaksi palveluksi. Meillä on itsellämmekin vaikeuksia saada henkilöstöä. Silloin on tarkoituksenmukaista käyttää ostopalvelua.

Lue myös: Tutkijat: Sote-alalle tarvitaan ainakin 200 000 uutta työntekijää vuoteen 2035 mennessä – ”Hoitajamitoitus voi olla vaarallinen”

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*