Kaikille yhteinen peruskoulu murenee
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm 0cm 0.0001pt;font-size:12pt;font-family:Cambria;}
.MsoChpDefault
{font-family:Cambria;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
Yliopistonlehtori Venla Bernelius on havainnut
kaupunkimaantieteellisessä tutkimuksessaan, kuinka kaupunkiseutujen sisäiset
alueiden erot ovat kasvaneet 1990-luvun laman jälkeen.
Helsingissä on kouluja, joiden tilanne on vaikeampi kuin
monissa syrjäseutujen kouluissa.
– Syynä ovat oppilaspohjien erot. Joissakin kouluissa on
jopa vuosien mittaisia oppimiseroja.Työttömyys näkyy koulujen oppimiseroina, Bernelius
sanoo.
Berneliuksen mukaan koulujen oppimistuloksia voi ennustaa
sijaintialueen väestön ominaisuuksien perusteella.
– Ilmiötä voidaan mallintaa kuin ilmastoa ja ennusteet
pitävät hyvin paikkansa. Putoamisen uhka näkyy.
Yliopistotutkija Piia Seppänen Turun yliopistosta näkee
2000-luvulla alkaneen koulujen eriytymisen seuraukset kouluvalinnoissa.
– Etenkin korkeakoulutettujen äitien lapset hakeutuvat pois
oman koulupiirin koulusta. Painotetusta opetuksesta on tullut reitti
valikoitumiseen.
Lue lisää tuoreesta Kuntalehdestä 9/2014 (ilm. 21.8.2014).
Kuva: Ville Miettinen