Kuva: Ville Miettinen
Teemu Pukki on tuonut haastatteluissaan Kotkaa esille, ja Kotka-tausta tulee esille myös Pukin mainetekojen yhteydessä Englannin kentillä. Kotkan kaupunki tunnustelee yhteistyömahdollisuuksia kaupungin tämän hetken kuuluisimman kasvatin kanssa.

Miten brändätä kunta omanlaisekseen näyttävästi mutta kustannustehokkaasti? Teemasta on puhuttu tällä viikolla muun muassa Kukoistava kunta -teemaseminaarissa Kuntatalolla, jossa brändityöstä kertoi muun muassa Tornion viestintäsuunnittelija Anna-Erika Heikkilä.

Brändäystä varten kaupunki järjesti osallistamiskampanjan, johon kutsuttiin kaikki torniolaiset mukaan.

Kotka mukaan Pukkipartyyn?

Omasta kunnasta ponnistavia julkisuuden henkilöitä nostetaan mainetta rakennettaessa mieluusti esille. Kotka on saanut mainetta maailmalla asti jalkapalloilija Teemu Pukin menestyksen ansiosta.

Kun Valioliigan Norwich Cityssä ja Suomen maajoukkueessa loistavasta Pukista kerrotaan ja kirjoitetaan, häneen liitetään paitsi sosiaalisen median aihetunniste #Pukkiparty, myös toistuvasti esille Kotka-tausta. Englannissa asti on kerrottu tarunhohtoisesta merimieskaupungista.

Kotkan yhteyspäällikkö Kari Makkonen kertoo, että julkisuus on tullut kaupungille luonnostaan.

– Pukki on hyvin myönteinen kotikaupunkiaan kohtaan. Olemme huomanneet kyllä, kuinka kotkalaisuus ilmenee hänen yhteydessään joka paikassa. Kotipaikka korostuu hänen kohdallaan mielestäni paljon enemmän kuin yleensä urheilijoiden yhteydessä. Itse emme ole häntä brändänneet.

Kotka on kuitenkin keskustellut Pukin taustahenkilöiden kanssa yhteistyöstä, mutta mitään konkreettista ei ole vielä tehty.

– Tunnemme hänet hyvin. Ensimmäiset kosketukset yhteistyöstä on mutta ei esimerkiksi mitään ehdotusta. Varmaan muutaman viikon aikana jotakin tapahtuu, Makkonen kertoo.

Teemu Pukin kotikaupunki on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta erityisesti upeasti alkaneen valioliigauran ansiosta. Kuvassa Pukki Bundesliigan Schalken pelaajana Kotkan Arto Tolsa Areenalla kesällä 2012. (Kuva: Ville Miettinen)

Joensuulle oma pulla

Joensuussa otettiin torstaina käyttöön uusi ilme – ja oma pulla. Kaupunki pohti brändäystä tehdessään omia juttujaan, kuten Suomen suurinta puukerrostaloa ja sen myötä vihreää rakentamista.

Kun Joensuun ainutlaatuisuutta pohdittiin, muistettiin myös Rambo, jonka äänet on tehty Joensuun Hammaslahdessa.

Edellisen kerran ilmettä uudistettiin kuusi vuotta sitten. Kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen kertoo tiedotteessa, että ilmeen uudistuksessa keskeistä oli saavutettavuus. Kaiken viestinnän, sähköisen ja painetun, on oltava erilaisten asukkaiden käytettävissä.

Samaan aikaan ilmeen kanssa julkistettiin myös Joensuu-pulla, jota tarjotaan kahvin kera lauantaina Joensuun Mailan kultajuhlien yhteydessä kauppatorilla.

Turulle brändikäsikirja

Myös Turussa tapahtuu. Kaupunki on tehnyt oman brändikäsikirjan, joka on tarkoitettu erityisesti kaupungin työntekijöille ja luottamushenkilöille.

Brändikäsikirja kertoo, mistä Turun brändissä on kysymys ja miltä Turun brändi näyttää ja kuulostaa. Se opastaa kertomaan Turusta yhtenäisellä tavalla.

Turun viestintäjohtajan Saara Malilan mukaan kaupungin työntekijät ovat merkittäviä brändinluojia jokapäiväisessä työssä, valinnoissa ja asiakkaita palvellessa.

– Olemme kaikki Turun viestinviejiä. Samoin kaikki turkulaiset luovat teoillaan Turun imagoa, joka on erittäin hyvässä nosteessa paitsi alueen vahvan kasvun ja kehityksen vuoksi myös siksi, että turkulaiset yksinkertaisesti tuntuvat rakastavan kotikaupunkiaan, Malila sanoo Turun kaupungin tiedotteessa.

Aiemmin kuntien brändäämisestä:

Pihtiputaan Mummoa halutaan piristää perustamalla yhdistys

Haussa heimopäällikkö – Työpaikkailmoituksista tuli osa kuntien brändityötä

Lemi on maailman metallimusiikin pääkaupunki – Nimi ei ole ainakaan vielä vaihtumassa Lemmyksi

Heinola kasvattaa imagoaan Apulannalla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä