Joensuussa 72 tunnin liikennehaaste: Etsinnässä ideat, joilla tehdään Joensuusta Suomen vetovoimaisin kaupunkikeskusta
Liikennehaasteessa kysytään, millaisilla ratkaisuilla Joensuun keskusta voi erottua muista suomalaisista kaupungeista ja tuoda esiin paikallisuutta. (Kuva: Joensuun kaupunki/Lev Karavanov)
KUNTAKIERROS Tiistaina käynnistyneessä 72 tunnin liikennehaasteessa joukko opiskelijoita kisaa parhaista ideoista ja ratkaisuista, joiden avulla Joensuusta tehdään Suomen vetovoimaisin ympärivuotinen kaupunkikeskusta.
‒ Olemme mukana järjestämässä kilpailua, koska haluamme aidosti uusia ja innovatiivisia ideoita kaupunkikeskustamme kehittämiseen. Tunnelmat ovat innostuneen odottavat. Toivon, että opiskelijat pystyvät tuottamaan sellaisia täysin uusia juttuja, joita perustehtävässä mukana olevat eivät olisi keksineetkään, kertoo Joensuun kaupunkiympäristöjohtaja Ari Varonen konsulttiyhtiö Rambollin tiedotteessa.
– Joensuun asukkaista suuri osa on opiskelijoita ja olemme todellinen opiskelijakaupunki. Olisi tärkeää, että kaupungista myös tulee opiskelijoiden tuottamien ideoiden näköinen. Ehkä me myös pystymme paremmin vastaamaan tulevaisuuden kaupungin odotuksiin, kun ideat ovat tulleet nuorilta, Varonen sanoo.
Opiskelijoiden pitää ideoissaan pohtia, millainen keskusta on ympäri vuoden elävä ja houkutteleva kaikenikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville asukkaille ja vierailijoille. Ratkaisuissa pitää käsitellä myös sitä, millaisilla ratkaisuilla Joensuun keskusta erottuu muista suomalaisista kaupungeista ja tuo esiin paikallisuutta.
– Tehtävänanto antaa paljon vapauksia ideointiin ja aivan uudenlaisiin ratkaisuihin. Samalla opiskelijat pääsevät tutustumaan oikeaan projektityöskentelyyn ja verkottumaan oppilaitosten, yritysmaailman ja alan päättäjätahojen välillä, sanoo liikennejärjestelmän asiantuntija Jyri Mustonen Väylävirastosta.
Liikennehaaste täyttää jo kahdeksan vuotta. Haasteen on ideoinut Jukka-Pekka Pitkänen Rambollista.
– Olemme tuoneet haasteeseen joka vuosi uusia elementtejä, joiden avulla haluamme lisätä opiskelijoiden ymmärrystä kaupunki- ja liikennesuunnittelun kokonaisvaltaisuudesta ja innostaa osallistujia entistä rohkeampiin kilpailutöihin. Odotan innolla kuulevani lisää näistä ratkaisuista haasteen päättyessä, Pitkänen sanoo.
Liikennehaasteen järjestävät Joensuun kaupunki, Väylävirasto ja Ramboll Finland yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa.
Olen monta kertaa miettinyt miksi monet liikkeet lopettavat keskustasta ja tullut siihen tulokseen, että jos olet saanut sakot pysäköinnistä ruutukaava alueelle, niin en enää mene sinne. Vaan valitsen ostoskeskukset, kuten Prisma – Tokmanni- Noljakan City Market tai muut ostospaikat keskustan ulkopuolelta.
Eli onko lappuliisa tappanut hyvä yritykset kaupungilta? Sitä voitte miettiä päissänne arvon päättäjät!