kuva: Ville Miettinen

Tulevan hallituksen pitää sitoutua Helsingin seudun kehittämiseen. Olennaisia ovat muun muassa panostukset ja investoinnit kasvavan seudun liikenteen kehittämiseen, sanovat Helsingin seudun kunnat.

– Seutua kannattaa kehittää innovaatio- ja osaamiskeskittymäksi ja vahvistaa sen edellytyksiä synnyttää uusia työpaikkoja. Tämä tukee koko maan kilpailukykyä. Metropolipolitiikalla on turvattava myös riittävät koulutuspaikat, vahvistettava kotoutumista ja joukkoliikenteen kehittämismahdollisuuksia, toteaa Helsingin seudun yhteistyökokouksen puheenjohtaja, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori toteaa.

Helsingin seudun kuntien ja kaupunkien yhteistyökokous hyväksyi hallitusohjelmatavoitteensa torstaina. Kokouksen mukaan vuonna 2015 nimetyn metropolipolitiikan neuvottelukunnan työtä tulee jatkaa. Metropolipolipolitiikan tavoitteeksi pitää asettaa ratkaisujen löytäminen seudun erityiskysymyksiin, ja hallituksen pitää tukea seudun kehittymistä maailman parhaaksi innovaatio- ja osaamiskeskittymäksi.

Helsingin seudun yhteistyökokous on neljäntoista Helsingin seudun kunnan johtavien luottamushenkilöiden yhteistoimintaelin. Yhteistyöhön osallistuvat pääkaupunkiseudun kaupungit (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) sekä KUUMA-kunnat (Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava, Mäntsälä Pornainen, Hyvinkää, Kirkkonummi, Vihti ja Sipoo).

HSYK:n puheenjohtaja on Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, kok., ensimmäinen varapuheenjohtaja Vihdin kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eerikki Viljanen, kesk., ja toinen varapuheenjohtaja Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jyrki Kasvi, vihr.

 

Helsingin seudun yhteistyökokouksen hallitusohjelmatavoitteet

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Uudelle eduskunnalle tehtäväksi:Kaikkein paras vaihtoehto on säätää ”Lex-Rautavaara” eli erillislaki pitkien välimatkojen ja harvaanasutuille eli Harva-kunnille. Pitkillä välimatkoilla ja harvalla asutuksella on suora merkitys kunnan palvelukustannusten muodostumiseen. Harva kunnille, joita on 57 kpl kehitetään aivan uusi mittaamistapa, jolla syrjäisyyttä, pitkiä välimatkoja ja saavutettavuutta mitataan.
    On päivän selvää, että Valtionosuusjärjestelmän syrjäisyystekijä on uudistettava ja se valmis-teltava uudestaan perusteellisemmin ja kuultava aidosti Harva-kuntia. Nykyinen tekijä ei ota huomioon mm. kunnan syrjäistä sijaintia suhteessa maakunnan ja valtakunnan osakeskuksiin. On haettava yhteistyössä toimivia uusia toimintamalleja palvelujen tuottamiseen esim. ict-teknologialla.
    Erillislailla turvattaisiin kuntien lähipalvelut. Tehtiinhän oma Metro-poliselvitys pääkaupunginseudun kunnille. (Helsinki ja 13 kuntaa). Miksi ei Harva-kunnille? Mikä mättää? Pakkoliitoksilla tai isäntäkunta-meiningillä pelottelua ei kaivata, yhteisen tahdon ja yhteisten etujen rakentamista kyllä.

    Lainsäädännön avulla pitää Harva-kuntien lähipalvelujen rahoitusta vahvistaa ”Lex-Rautavaaralla”, eikä heikentää. Kyllä jämtti on niin.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä