Uusi alku Kouvolassa, kesän koeasukas Iisalmessa – Kuntien markkinointikampanjat nojaavat yhä useammin muuttotempauksiin
Kouvolan apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsselin mukaan Uusi alku Kouvolassa -tempaus on Kouvolan Lakritsin yrittäjä Timo Nisulan luomus: "Tässä on kyse puhtaasti kotiseuturakkaudesta". Kuva: Jari Heikkilä / Kouvolan kaupunki
Kouvolan Lakritsi etsii uutta kouvolalaista. Näyttävästi muun muassa maakuntalehtien etusivuilla mainostetun Uusi alku Kouvolassa -kilpailun voittaja saa oman asunnon ja työpaikan lakutehtaalta somenäkyvyyttä vastaan.
Kouvolan apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forssel kertoo, että Uusi alku Kouvolassa -tempaus on pääasiallisesti Kouvolan Lakritsin yrittäjä Timo Nisulan luomus. Kaupunki ei osallistu voittajalle luvatun asunnon tai työpaikan hankkimiseen, mutta on tarjonnut kampanjointiin somekanavansa ja 5000 euron mainosbudjetin.
– Osallistumme myös kertomalla tulevalle asukkaalle kaupungista ja tarjoamalla esimerkiksi urheilulippuja, jotta hän viihtyisi täällä mahdollisimman hyvin.
Erilaiset muuttotempaukset ja sosiaalisen median vaikuttajien valjastaminen kunnan markkinointiin ovat yleistyneet viime vuosien aikana.
Vuonna 2019 huomiota herättäneitä tempauksia olivat muun muassa vloggaaja Inari Fernándezin ja hänen perheensä muutto vuodeksi Sodankylään, sosiaalisen median vaikuttajien Esko Kyrön ja Natalia Salmelan muutto Hyvinkäälle ja Seinäjoen kaupungin Taivastelijan-paikka, johon palkattiin 162 hakijan joukosta vloggaaja Thomas Halloran.
Forssel kertoo, että myös Kouvolassa on aiemmin kiinnitetty huomiota muiden kuntien markkinointitempauksiin. Sosiaalisen median näkyvyys ja tunnettujen henkilöiden hyödyntäminen on tavoitteena myös Kouvolassa.
– Kaupungin markkinointistrategiassa on, että saisimme kaupungin omia kuuluisuuksia kertomaan kaupungista.
Koeasukas raportoi kesästä Iisalmessa
Myös Iisalmessa kaupunkikuvaa markkinoidaan koeasukkaiden avulla. Iisalmen kaupungin markkinointiavustaja Mari Kuosmanen kertoo, että ensimmäinen koeasukas muutti Iisalmeen viime kesänä, ja tempauksen saaman positiivisen huomion myötä kokeilua päädyttiin jatkamaan myös tänä vuonna.
– Moni on ihastellut tätä keksintöä. Alkuvuodesta, kun esittelimme rekryprosessia muun muassa erilaisissa tapahtumissa, esitteet vietiin käsistä.
Tänä kesänä koeasukkaaksi valikoitui kaupungista kesätöitä saanut oikeustieteiden opiskelija Jaana Kessel, joka muutti Iisalmeen kesäkuun alussa. Tähän asti Kesselin arkeen Iisalmessa on kuulunut kesätöitä, urheilua sekä ilta- ja viikonloppuretkiä kaupungin ravintoloihin ja luontokohteisiin.
– Elän ihan tavallista elämää täällä. Samalla haluan nähdä paikkoja ja käydä ulkona syömässä.
Kessel päivittää arkeaan Instagramin @koeiisalmi-tilille, jonne hän on luonut omat osionsa muun muassa liikunta-, ulkoilu- ja kahvilavinkeille. Tähän saakka sosiaalisen median sisältöjen luominen on Kesselin mukaan edennyt fiilispohjalta.
– Kyllä vähän katson, että mikä kuva sopii mihinkäkin väliin, mutta en sen ihmeemmin ole suunnitellut esimerkiksi julkaisupäiviä.
Tänne kouvostoliittoon muuttaessa ei kannata tuoda mukanaan mattoja tai koiria. Koska kunnan talous on niin kuralla että suunnitelmissa on sulkea jopa matonpesupaikat ja koira aitaukset. Mukana tosin kannattaa guoda jonkin näköiset lumikengät. Syynä siihen taas sama puuttuvan valuutan tilanne. Talvella aurauksia ja teiden kunnossa pitoa on vähennetty huomattavasti. Mutta tervetuloa ja toivottavasti viihdyt!