Ainoa keino puuttua tuulivoiman meluhaittoihin on ympäristölupa, kirjoittavat Sari Murto (pj.), Ismo Anttalainen ja Riitta Lindgren. Kuva: Pixabay

Melko yleinen väärinkäsitys kuntapäättäjien keskuudessa on, että tuulivoimahankkeilta ei voitaisi edellyttää ympäristöluvan hakemista ennen voimaloiden rakentamista.

Toinen väärinkäsitys on, että tuulivoimaloiden meluhaittoihin voitaisiin toiminnan aikana puuttua ympäristönsuojelulain mukailla yksittäisillä määräyksillä.

Ainoa keino puuttua tuulivoiman meluhaittoihin on ympäristölupa. Vaikka tuulivoimaloita ei olekaan säädetty yleisen ympäristölupavelvollisuuden piiriin, toiminnalle tulee olla ympäristölupa, jos siitä saattaa aiheutua naapuruussuhdelaissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Lain sanamuodon mukaisesti lupa tulee tällöin olla ennen voimaloiden käyttöönottoa, ja sama todetaan myös ympäristöhallinnon verkkosivuilla.


Tuulivoimatoiminnalta voidaan edellyttää ympäristölupaa myös jälkeenpäin todettujen haittojen perusteella niin sanotulla hallintopakkomenettelyllä, mutta laissa ei ole säädöksiä, joiden mukaan luvan tarve voisi syntyä vasta voimaloiden ollessa jo toiminnassa.

Ympäristölupajärjestelmän tarkoituksena on saattaa ympäristölle mahdollisesti haittaa aiheuttavat toiminnat ennakkovalvonnan alaiseksi. Lupamääräyksillä varmistetaan, että toiminta täyttää sille laissa asetetut vaatimukset.

Suurin osa tuulivoimahankkeiden ympäristöluvista onkin haettu ennen voimaloiden käyttöönottoa. Asiasta on myös runsaasti oikeuskäytäntöä.


Korkein hallinto-oikeus on linjannut helmikuussa 2024 antamassaan päätöksessä, että tarve hakea ympäristölupaa on olemassa jo silloin, jos naapuruussuhdelain mukaista rasitusta saattaa aiheutua, ja samaan päätyi Vaasan hallinto-oikeuskin aivan tuoreessa päätöksessään.

Lopullisesti luvan tarve ratkaistaan Vaasan hallinto-oikeuden marraskuussa 2020 antaman päätöksen mukaan kuitenkin vasta ympäristölupahakemuksen käsittelyn yhteydessä tai hallintopakkoasiana.


Huhtikuussa 2024 annetussa päätöksessä hallinto-oikeus totesi, että hallintopakkoa, joka on jälkivalvonnan keino, ei voida soveltaa ennen voimaloiden rakentamista, mutta varsinaisen luvan hakemisen tarpeeseen ei tässä päätöksessä otettu kantaa.

KHO on nimenomaisesti kieltänyt yksittäisen määräyksen antamisen tuulivoiman meluhaittojen ehkäisemiseksi vuonna 2018 antamassaan päätöksessä, ja todennut meluhaittojen hallinnan olevan mahdollista ainoastaan ympäristölupamääräyksillä.


Tuulivoimaa koskevissa viranomaisohjeissa on korostettu haittojen ehkäisemistä ensisijaisesti kaavoittamalla tuulivoimalat riittävälle etäisyydelle asutuksesta. Se on tietenkin hyvä ohje.

Ympäristölupaa koskevat säädökset ovat kuitenkin ympäristönsuojelulaissa, ja nimenomaan ympäristönsuojelulaissa säädetyllä tavalla ratkaistaan ympäristöluvan tarve.

Viranomaisohjeilla ei voida ohittaa laissa säädettyjä määräyksiä.

Sari Murto
puheenjohtaja, Tuulivoima-kansalaisyhdistys ry

Ismo Anttalainen
varapuheenjohtaja, Tuulivoima-kansalaisyhdistys ry

Riitta Lindgren
luvitusasiantuntija, Tuulivoima-kansalaisyhdistys ry