Lakiklinikka: Millä perusteella voidaan puuttua viranhaltijan sananvapauteen?
Eduskunnan oikeusasiamies on 9.10.2015 antanut ratkaisun viranhaltijan sananvapautta koskevassa asiassa.
Tapauksessa kunnan viranhaltijat olivat kirjoittaneet lehteen mielipidekirjoituksen kunnan leikkaustoiminnan supistamisesta omilla nimillään ja virka-asemillaan.
Kunnan sosiaali- ja terveyslautakunta oli pyytänyt johtavia viranhaltijoita kertomaan asiaan liittyvät päätöksen perustelut sekä huomauttamaan kirjoittajia virkatien käyttämisestä julkisuuteen. Viranhaltijoille pidetyssä keskustelutilaisuudessa oli oikaistu lehdessä esitettyjä seikkoja kunnan leikkaussalitoiminnasta sekä vedottu kaupungin viestintäohjeistukseen. Eduskunnan oikeusasiamies katsoi, että näin menetellen kunta oli puuttunut viranhaltijoiden sananvapauteen ilman lainmukaista perustetta.
Ratkaisu vahvistaa aikaisemman oikeuskäytännön ja eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisujen mukaista linjaa, jonka mukaan työnantajalla on oikeus puuttua viranhaltijan sanavapauteen ainoastaan lain mukaisilla perusteilla. Puuttumisella tulee olla hyväksyttävä peruste ja sen täytyy olla tavoitteisiin nähden välttämätöntä.
Perustuslaissa sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattu sananvapaus kuuluu myös viranhaltijalle. Viranhaltijalla on oikeus ilmaista mielipiteitään, vaikka ne eivät olisikaan työnantajan toivomia.
Viranhaltijan sananvapautta rajoittavat kuitenkin kaikkia kansalaisia koskevien rajoitusten lisäksi virkasuhteeseen liittyvät velvoitteet. Sananvapauden rajoituksia voi aiheutua laissa säädetyistä yleisistä virkavelvollisuuksista, kuten vaitiolovelvollisuudesta, käyttäytymisvelvollisuudesta ja virantoimitusvelvollisuudesta.
Viranhaltijan julkisuudessa esittämien kannanottojen tulee olla asianmukaisia, asiallisia ja sopivia. Osa rajoituksista velvoittaa viranhaltijaa myös vapaa-ajalla.
Saija Haapalehto, lakimies, Kuntaliitto
Kirjoitus on julkaistu Kuntalehdessä 13/2015.