Paikallis- ja seutuliikenteen ensimmäinen kilpailutuskierros oli onnistunut, arvioi Paikallisliikenneliiton toiminnanjohtaja
Pekka Aalto.
 
– Joissakin kaupungeissa olisi saanut toki olla enemmän tarjoajia, Aalto sanoo.
 
Yritykset eivät Aallon mukaan myöskään pyrkineet kaappaamaan markkinoita itselleen tappiollisilla tarjouksilla. Esimerkiksi alan tulokkaan Onnibusin tarjoukset olivat Aallon mielestä järkevällä tasolla.
 
– Nähdäkseni tappiollisia tarjouksia ei tehty missään. Jyväskylässä voittanut Onnibusin tarjous oli vain viitisen prosenttia halvempi kuin kilpailjan, Koiviston Auton.
 
Onnibus häipyi paikallisliikenteen markkinoilta pikaisesti. Se myi kilpailutuksessa voittamansa Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenteet maaliskuun alussa Koiviston Autolle.
 
– Todennäköisesti Onnibusin rahoittajat totesivat, että resurssit eivät riitä sekä kaupunkiliikenteeseen että kohta avautuvaan pikavuoroliikenteen kilpailuun. Kaupunkiliikenne on suhteellisen kovasti kilpailtua, joten he varmaan näkevät paremmat mahdollisuudet kaukoliikenteessä, Aalto pohtii.
 
Paikallisliikenneliitto edustaa paikallis- ja seutuliikenteen järjestäjiä. Liiton jäseniä ovat joukkoliikennettä
tilaavat suuret ja keskisuuret kaupungit sekä kaupunkiseudut.
 
Joukkoliikenteen kilpailutus perustuu EU:n palvelusopimusasetukseen (PSA) ja sitä täydentävään
joukkoliikennelakiin. Vuonna 2009 voimaan astuneissa säädöksissä on siirtymäaika. Valtaosa vanhan lain mukaisista 
liikennöintisopimuksista lakkaa kesäkuun lopussa.
 
HSL-alue sekä Tampereen ja Turun seutujen joukkoliikenne on ollut kilpailutettuna jo pitkään, joten niitä eivät ensi kesän muutokset koske.
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä