Seinäjoen markkinoinnissa vain taivas on rajana – Avaruuden pääkaupunki kiinnostaa Uudessa-Seelannissa asti
Kuvakaappaus Seinäjoen uudelta verkkosivulta.
Seinäjoki tähtää entistä korkeammalle. Suomen kolmen elinvoimaisimman kaupungin joukkoon havitteleva maakuntakeskus pyrki aiemmin maan ruokapääkaupungiksi ja yrityspääkaupungiksi.
Mutta keskiviikkona 22. elokuuta Seinäjoki julistautui avaruuden pääkaupungiksi.
Kaupungin uusi markkinointikampanja ratsastaa Etelä-Pohjanmaan avarilla lakeuksilla:
”Meillä on tilaa kaiken kokoisille ja näköisille unelmille pienimmistä toiveista suurimpiin suunnitelmiin”, kampanjasivuilla kerrotaan.
Seinäjoen puhelinvaihde esittäytyy uudella sloganilla ja avaruuden pääkaupunki tviittailee amerikkalaiselle avaruusyrittäjä Elon Muskille.
Dear Mr. @elonmusk, we have many things in common with you – we are confident, ambitious and very interested in space. As you can see, we have plenty of space for great things. What would you need space for? BR, #capitalofspace #spaceforelon https://t.co/21bsy7jRoN pic.twitter.com/qJv7eItFkW
— Seinäjoen kaupunki (@Sjkkaupunki) August 23, 2018
Markkinointia pohditaan kunnissa entistä enemmän.
Keväällä 2018 Tampere julistautui maailman saunapääkaupungiksi. Keski-Karjalaa markkinoi Seppo Räty.
Rautavaara perusti Facebook-sivut.
Mainetyötä tehdään myös kuntien työpaikkailmoituksissa, ja keväisin kisataan kuntamarkkinoinnin Suomen-mestaruudesta.
Lue myös: Haussa heimopäällikkö – Työpaikkailmoituksista tuli osa kuntien brändityötä
Erottautua pitää
Seinäjoen uusi markkinointikampanja on monivuotisen työn ja usean työryhmän tulosta.
Ennen avaruuspääkaupunki-brändiä kaupunki mainosti itseään komia-teemalla. Kampanja oli onnistunut, eikä tilalle voinut tehdä ainakaan huonompaa, kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki sanoo.
– Katsoimme, mitä sloganeita muilla kunnilla on ja miten ne markkinoivat. Kyllä erottautua pitää porukasta. Jos joku on rohkea, niin me.
Aikooko Rasinmäki itse esiintyä avaruuskaupungin johtajana?
– No kyllä se nyt kuuluu tähän. Tänään jo ajattelin että pitäisiköhän käyntikortit painattaa uusiksi.
Uusi kampanja on herättänyt paljon kiinnostusta paitsi kotimaassa, myös ulkomaisissa medioissa. Ensi viikolla avaruuden pääkaupunkia käsitellään Uuden-Seelannin aamu-tv:ssä.
Rasinmäki uskoo, että näyttävä mainoskampanja vahvistaa Seinäjoen houkuttelevuutta asuin- ja työkaupunkina. Tavoitteena on jäädä ihmisten mieliin.
– Ne teki tämmöistäkin, siellä mikään ei ole mahdotonta.
Rasinmäen mukaan on tärkeää, että kaupunki pystyy erottautumaan muista, mutta mainonnassa on oltava myös jotakin tunnistettavaa.
– Yritetään nyt tässä galaksissa pysyä, avaruuspääkaupungin johtaja sanoo.