Kuntamarkkinoinnin SM-finalistit yhteiskuvassa ennen palkintojen jakoa. (Kuva: Sonja Eloranta)

Porin kaupunki on uudistanut ilmettään ja strategiaansa osallistavalla ja kattavalla tavalla, ja voitti brändityöllään tämän vuoden kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden. Hopealle nousi Valkeakosken onnistunut talonäyttely ja tonttimarkkinointi, ja pronssia voitti Ylöjärven keskustaa elävöittänyt kekseliäs Pop up Shoppeenmäki -tapahtuma.

Palkinnot jaettiin keskiviikkoiltana Seinäjoella Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa.

Tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa. Porvoo palkittiin rohkeasta matkailumarkkinoinnin ideoinnista, Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Keuke johtamisesta ja pitkäjänteisestä markkinointityöstä ja Etelä-Pohjanmaan Matkailu yhteistyöstä. Lehdistön suosikiksi nousi Puolangan Pessimismipäivät.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui nyt 35 työtä.

– Kilpailussa näkyi markkinoinnin kattavuus ja kytkennät kunnan ja alueen strategiseen kehittämiseen. Moniin töihin liittyi vahvasti kuntalaisten ja muiden tahojen osallistuminen ja laaja yhteistyö. Kuntamarkkinointi on entistä enemmän asukkaiden ja yritysten osallistumista alueen kehittämiseen, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton ja KL-Kustannus Oy:n markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.

Porin karhu, geokätköilyä ja pessimismiä

Tuomaristo näki Porin brändiuudistuksessa sekä perinteeseen nojaavaa uudistumista että ennakkoluulotonta ideointia ja osallistamista. Raikas uusi brändi ei ole vain visuaalinen ilme, vaan prosessista on kehitetty dataohjauksen tuella välineitä myös uuden johtamisjärjestelmän ja kaupunkistrategian toteuttamiseen.

– Koko yhteisöä koskeva identiteettityö on hyvä tehdä avoimesti ja perusteellisesti. Karhuteemaan liittyvä kekseliäs jalkautus avaa kaupungin vahvuuksia, nykytilaa ja tavoitteita sekä kasvattaa myönteistä yhteishenkeä. Ulkoinen markkinointi saa lisää voimaa koko yhteisöstä, tuomariston puheenjohtaja Maritta Mäkelä arvioi.

Valkeakosken talonäyttelyn toteutus ja tonttimarkkinoinnin onnistuminen osoittaa pitkäjänteisen paikan markkinoinnin vaikutuksia sekä ajan henkeen sopivan ja oikein kohdistetun tarjonnan tehoa. Ylöjärvellä saatiin monia keskustoja vaivaava tyhjien liiketilojen ongelma ratkaistua elävän tapahtuman avulla, ja samalla tarjottiin apua yrittäjyyttä aloittaville.

Kunniamaininnan saanut Porvoon kaupunki on tehnyt pitkään onnistunutta matkailumarkkinointia ja kohdistanut kampanjoita erityisryhmille, tällä kertaa geokätköilyä harrastaville. Suomen ensimmäinen GeoTour saavutti hyvin huomiota ja levitti myös Porvoon tuntemusta ja Suomen 100-vuotisteemaa. Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus on tehnyt itseään ja palveluitaan tunnetuksi pitkäjänteisellä, kekseliäällä ja ammattitaitoisella markkinointityöllä. Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy on saanut isot, keskenään kilpailevat perhematkailukohteet näyttävään yhteistyöhön, josta hyötyvät kaikki yhdessä ja maakunnan muutkin toimijat.

Kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston yhteistyömediat nostivat kilpailutöistä omaksi suosikikseen Puolangan pessimismipäivät. Päivien (1.1.–31.12.) brändityö sosiaalisessa mediassa on saavuttanut jopa kaksi miljoonaa suomalaista ja osoittaa, että on osuttu suomalaisten huumorintajun ytimeen ja osattu käyttää sosiaalista mediaa sen luontaisella tavalla hyväksi.

Piiri-verkosto tukee kuntamarkkinointia

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.

Kilpailussa korostetaan markkinoinnin pitkäjänteisyyttä ja yhteyttä alueen kehittämiseen. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä ja antaa koko kuntakentälle hyviä esimerkkejä.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton ja KL-Kustannuksen markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.

 

Katso video lehdistön tunnustuspalkinnon luovutuksesta (klikkaa kuvaa, pääset videonäkymään):

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä