Tuomariston mukaan Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun töissä näkyy pitkäjänteinen suunnitelmallisuus strategiatasolta käytännön markkinointitekoihin. Kuva vuoden 2020 voittajan, Lapin kansainvälisen kampanjan Sound of Laplandin videosta.

Kuntamarkkinoinnin vuoden 2021 SM-kilpailun finalistien shortilista on julkistettu.

Loppusuoralle valitut 13 työtä ovat:

  • Alajärven kaupunki, Lappajärven kunta, Vimpelin kunta: Kuntajohtajien marssi: yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin
  • Helsingin kaupunki: Helsingin kaupungin ”kaikkien aikojen #etävappu”
  • Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää
  • Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: Rock by Iisalmi! – tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella
  • Imatran kaupunki ja Imatra Base Camp Oy: Imatran koulukampanja
  • Jyväskylän kaupunki/Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digimarkkinointikampanja rakentamaan aluebrändia ja vauhdittamaan
  • Kestävä Lahti -säätiö: Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021: kaupunkisukset
  • Kouvolan kaupunki: Uusi alku Kouvolassa
  • KUUMA-seutu liikelaitos ja kaikki 10 KUUMA-kuntaa: Elämä on grillijuhla/KUUMA-seutu
  • Mikkelin kaupunki: Mikkelin synttärisaunat 7.3.2020- yhteisöllinen, maksuton saunatapahtuma Mikkelin torilla
  • Nurmijärven kunta: Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi
  • Porin kaupunki: Älä lähde sinne – Yyterin rakentaminen yhdistettynä markkinointiin takasi huipputulokset
  • Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä kampanja

Shortlistan töihin voi tutustua Innokylässä kilpailun alustalla.

Kilpailuun osallistui 46 työtä. Tuomariston mukaan kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi.

Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.

Kunnat hankkivat entistä enemmän kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua, samalla kun omaa osaamista on vahvistettu. Mitattavuus ja raportointi on parantunut aikaisempiin vuosiin nähden, tosin tuomariston arvioidessa kilpailutöitä tuli esille, että tavoitteiden asettamisessa on vielä haastetta, Kuntaliiton tiedotteessa todetaan.

Kisaan esitetyissä töissä markkinointikeinoina on käytetty muun muassa aitoja henkilökohtaisia tarinoita, joihin syntyy vahva emotionaalinen sidos ja sitä kautta samaistumismahdollisuus.

– Tuomariston mielestä ilahduttavaa oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä. 

Tuomaristoon kuuluvat Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöiden toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, tutkimusjohtaja Teemu Moilanen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, asiantuntija Ida Honkanen työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.

Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.

Vuonna 2020 kuntamarkkinoinnin SM-kisan voitti Lapin kansainvälinen matkailukampanja Sound of Lapland. Hopealle ylsi Iisalmen kaupunki asukasmarkknoinnillaan ja pronssille Kymenlaakson sote-kuntayhtymä Kymstote maakunnan asukkaat osallistaneella palvelu- ja brändiuudistuksella. 

Lisää kuntamarkkinoinnista Kuntalehdessä 6/2021 (ilm. 3.6.), jonka teema on kuntamarkkointi.

Juttua muokattu 2.6. klo 8.50: Muokattu otsikkoa. Shortlistalle valittiin 13 työtä, ei 10.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä