Havainnekuvassa pyöräparkki Keilaniemen metroasemalla. (Kuva: ALA Arkkitehdit)

Espoo haluaa kehittää Euroopan merkittävimmän sähköisen joukkoliikenteen alueen. Espoon tavoitteena on lisätä merkittävästi länsimetron kasvu- ja kehityskäytävän sekä kaupunkiradan syöttöliikenteen sähköbussien määrää.

– Tavoitteena on, että Länsimetro liikkuisi uusiutuvalla energialla. Lisäksi sen liityntäliikenne halutaan päästöttömäksi. Näin metrolinjasta saataisiin sähköbussien ja uusiutuvan energian koealusta. Tämä olisi kansainvälisestikin huomattava puhtaan teknologian referenssi, sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä Espoon tiedotteessa.

Espoo arvioi, että liikenteen ilmastopäästöjä pienentävien ja tavallisia busseja edullisempien sähköbussien käyttö myös vähentäisi meluhaittoja sekä pienhiukkaspäästöjä.

– Metron ja liityntäliikenteen päästöttömyys mahdollistavat tiiviin kaupunkirakenteen, jossa ilmanlaatu on hyvä. Sähköbussien hankinta lisäisi toimialalle syntyviä työpaikkoja ja vahvistaisi puhdasta taloutta, Espoon tiedotteessa sanotaan.

Pyöräily helpoksi

Espoon päivitetyssä ilmasto-ohjelmassa suurimmat mahdollisuudet päästöjen vähentämiseen ovat joukkoliikenteen, pyöräilyn ja uusiutuvan energiantuotannon lisäämisessä sekä lähiöiden korjausrakentamisessa.

Pyöräilyn kulkutapaosuutta Espoo haluaa kasvattaa nykyisestä 8 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2024 mennessä.

– Metroa rakennettaessa on tärkeää varmistaa sujuvat edellytykset pyöräilylle. Metroasemille on tehtävä turvalliset pyöräilyn liityntäreitit. Pyöräparkkien on oltava houkuttelevia ja niitä on oltava riittävästi. Pyörät on pystyttävä jättämään katetulle ja valvotulle alueelle, toteaa Kestävä kehitys -ohjelman puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu Sirpa Hertell, vihr.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä