Hämeenlinnan vanha asemarakennus tuhoutui sisällissodassa 1918. Nykyinen, Thure Hellströmin piirtämä, rakennus avattiin 1921. (Kuva: Ville Miettinen)

VR lisää Hämeenlinnan suoria junavuoroja. Näin VR osittain peruu kesäiset junaliikenteen huononnukset.

Uudet suorat taajamajunavuorot Hämeenlinnan ja Helsingin välillä aloittavat  VR:n mukaan vaiheittain 26. maaliskuuta mennessä. Muutoksen jälkeen 14 taajamajunaa 20:stä on vaihdottomia.

Hämeenlinna voi pitää VR:n keskiviikkoista ratkaisua taisteluvoittona.

Kaupunki ja VR ovat neuvotelleet tilanteesta sen jälkeen, kun VR kesällä päätti lopettaa seitsemän Helsingin suuntaan ja seitsemän Tampereen suuntaan kulkevan junan pysähtymisen Hämeenlinnassa.

Hämeenlinnan ja eräiden muiden asemien pysähtymisten lopettaminen nopeutti VR:n Helsinki–Tampere-väliä 17 minuutilla.

Pysähdysten palauttamisen jälkeen Hämeenlinnan-vuoroista 87 prosenttia on vaihdottomia. Lisäksi Hämeenlinnassa pysähtyy entiseen tapaan 26 IC- ja pendolino-junaa päivittäin.

Kaupunki sai taakseen
tuen muilta toimijoilta

Hämeenlinna vetosi neuvotteluissa muun muassa siihen, että valtion ja kuntien kasvusopimus tähtää kaupunkien saavutettavuuden parantamiseen, koska se luo uutta liiketoimintaa ja kasvua ja lisää asukkaiden liikkumista.

Sopimuksen mukaan valtiokonsernin kaikki toimijat käsittelevät ”kansallista kasvua yhtenäisenä toiminnallisena kokonaisuutena”.

Kaupunki itse sanoi toimivansa kasvusopimusta noudattaen. Kaupungilla on esimerkiksi tehty sopimus kaupungin niin sanotun ykköskorttelin rakentamisesta.

Kaikkiaan kaupungissa on vireillä 1,5 miljardin euron julkiset ja yksityiset investoinnit.

Hämeenlinna sai taakseen laajan tuen muun muassa pankki- ja rakennusalalta esittäessään VR:lle vaatimuksia junaliikenteen parantamisesta.

Asiantuntijoitten mukaan VR:n kesäinen päätös ehti jo näkyä notkahduksena Hämeenlinnan asuntohinnoissa.

800 000 matkaajaa
vuosittain

Hämeenlinnassa on noin 800 000 junamatkustajaa vuodessa. Kaupunki on VR:n mukaan pääradan 19. vilkkain asema. Samalla kasvukäytävällä sijaitsevalla Riihimäellä on matkustajia vuosittain noin 2,3 miljoonaa. Siellä pysähtyy sama määrä kaukojunia kuin Hämeenlinnassa, eli 26.

Kaikkiaan Hämeenlinnassa pysähtyy päivittäin 46 junavuoroa. Aamun ja illan työmatkaliikenteen aikana junavuoroja pysähtyy Hämeenlinnassa alle tunnin välein.

Lue myös:

Siuntio haluaa HSL:n jäsenyyden ja lisää junavuoroja

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä