Kesällä Suomi on täynnä elämää. On toritapahtumia, lavatansseja, suopotkupalloa ja lypsyjakkaran heittoa. Etenkin kesäteatteriperinne on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen ilmiö, joka aktivoi kokonaisia kyläyhteisöjä talkoisiin ja kerää vuosittain miljoonayleisön. Tänäkin kesänä Myrskyluodon Maija ja Tankki täyteen heräävät eloon eri puolilla maata.

                    *         *         *

Suomalainen kesä kertoo kuntien valtavasta potentiaalista. Mökkiläisten ja matkailijoiden myötä useiden kuntien asukasmäärä moninkertaistuu ja tuo paljon kaivattuja euroja. Tunnettujen kesäkuntien lisäksi parhaiten vetävät ne paikkakunnat, jotka ovat löytäneet oman persoonallisen vetonaulansa ja onnistuneet markkinoinnissa. Isoilla kaupungeilla on valtavat matkailuorganisaatiot ja apuna mainostoimistojen ammattilaiset. Pienten kuntien markkinointiresurssit ovat rajallisemmat ja ääritapauksissa lähinnä kunnanjohtajan some-aktiivisuuden varassa.

Olivat resurssit sitten isot tai pienet, olennaista on määritellä tavoitteet, kohderyhmät ja tehdä markkinointisuunnitelma. Terävä ja hyvin kohdennettu viesti tavoittaa paremmin kuin rönsyilevä ja maailmoja syleilevä. Tarinat, mysteerit ja huumori vetoavat. Harmillisen monien kuntien sloganit muistuttavat toisiaan niin, että ne eivät jää mieleen. Nykyisessä viestintämaisemassa pitää uskaltaa brändätä rohkeasti. Apua ja samalla vaikuttavuutta saa osallistamalla kuntalaisia ja kohderyhmiä, löytämällä heitä motivoivat asiat. Onnistuneita brändejä ovat niin Lopen peruna, Puolangan pessimistit kuin Muumimaailmakin, vaikka markkinointiin käytettyjä budjetteja ei voi edes verrata.

                    *         *         *

Jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa tänä kesänä kotimaassa, ja etenkin nuorten kotimaanmatkailun määrä on lisääntymässä. Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n tekemän kyselyn mukaan ilmastokeskustelu on omiaan kasvattamaan lähimatkailun suosiota. Nuoret kokevat sen paitsi ekologisena, myös kiinnostavana. Yhdistys listaa tämän vuoden matkailutrendeiksi muun muassa luontokohteet ja makuelämykset. Valintaa kaupunkien ja luonnon välillä ei korosteta, sillä ne kulkevat ”harvinaisen kauniisti käsi kädessä”. Tämän perusteella otollisia kohteita ovat vaikkapa Jyväskylän tarjoamat saunaristeilyt tai Suomen eurooppalaisimmaksi jokirannaksi kutsuttu Turku.

Arjessa muuttoliike tiivistää maatamme kasvukeskuksiin, mutta lomilla levittäydytään ja etsitään tapahtumien lisäksi rauhoittumiselle sopivia paikkoja. Tiesitkö, että Kuusamon kansallismaisemissa voi osallistua rumien nimien ystäville suunnatuille kesäretkille? On kireitä siimoja Persesilmänlammella, metsäjoogaa Pierumäellä tai tutustumista Tussunvaaraan. Ahvenanmaalla puolestaan on mahdollisuus käydä nauttimassa illallinen keskellä merta, omalla pienellä kallioluodolla, jonne mahtuu yksi pöytä. Nämä vain Suomessa. Ja vain niille, jotka löytävät.

Antoisia kesäretkiä lähelle ja kauas!

Marja Honkakorpi, päätoimittaja

Kirjoitus on Kuntalehden 7/2019 pääkirjoitus

Avatar
Kuntalehti
kuntalehti@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.