Verohallinnon entinen pääjohtaja Mirjami Laitinen näkee Sitran tornin 13. kerroksen käytävältä pimeällä Viron valot. Pieni naapurimaa on ajanut sähköisesessä asioinnissa ja sähköisissä julkisissa palveluissa ronskisti Suomen edelle.

Entisen pääjohtajan tehtävä on yhdessä muiden toimijoiden kanssa saada samanlaista kehitystä aikaan myös Suomessa.

– Tietoyhteiskunnan mahdollistamisen avainalue. Tehtävänäni on selvittää millaisia kansallisia edellytyksiä, menetelmiä ja ratkaisuja on yhteisesti luotavissa sähköisille palveluille, Laitinen määrittelee tehtävänsä.

Takana on  menestyksekäs ura verohallinnossa. Pääjohtajan tehtävät hän jätti vuodenvaihteessa ja jäi eläkkeelle.

– Kun olin irtisanonut itseni, olin hämmennyksen vallassa: mitä minä nyt alan tehdä. Neuvonantajan työ on siis paras mahdollinen pesti tässä vaiheessa.

Ennen tehtäväänsä Sitrassa Laitinen ryhmineen oli tehnyt Verohallinnosta yhden julkisen sektorin edelläkävijöistä sähköisessä asioinnissa.

Vuodesta  2006  lähtien veroilmoitukset on voinut myös täydentää sähköisesti.

– Verohallinnossa kaikki alkoi siitä, että ensin strategisesti määriteltiin tavoitetila ajatellen erityisesti veronmaksaja-asiakasta ja myös veronsaajaa sekä näiden palvelua, Laitinen sanoo.

Sähköiseen toimintatapaan siirtyminen on mahdollistanut myös verohallinnolle asetetut tuottavuustavoitteet.

– Vuonna 2004 verohallinnossa tehtiin  noin 6 400 henkilötyövuotta, viime vuonna  noin 5 100. Henkilöstöä on näin ollen voitu vähentää merkittävästi ja se on tehty eläköitymisen myötä.

(KL)

 
Lue Mirjami Halosen haastattelu tuoreesta Kuntalehdestä (3/2013)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä