Petäjäveden kunnanjohtaja Teppo Sirniö toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriön esittämä junaliikenteen supistuminen useilla rataosuuksilla vielä peruuntuu.

LVM tiedotti tiistaina aikeista sulkea 28 asemaa kokonaan ja vähentää muutenkin henkilöliikennettä erityisesti syrjäseuduilla.

Seinäjoki–Jyväskylä-rataosan varrella sijaitseva Petäjäveden asema on yksi lakkautuslistalla olevista asemista.

Sirniö pitää valtion toimintaa käsittämättömänä, sillä rataosuuteen on vuosikaudet investoitu tulevaisuuden varalle.

– Rautatie on laitettu hyvään kuntoon, tulevaisuutta on vuosikymmeniksi eteenpäin. Ihmeellistä, että ensin investoidaan ja sitten toiminta lopetetaan. Tällaista toimintaa ei pysty tekemään kukaan muu kuin valtio.

Sirniön mukaan aseman sulkeminen vaikuttaa kuntakuvaan negatiivisesti ja ennen kaikkea syövät entisestään maaseudun palvelua.

VR:n liiketoiminta kaipaa Sirniön mielestä täysin uutta otetta.

– Kun markkinointia ei ole, halvat bussiyhtiöt ajavat VR:n nurkkaan. Jos sen johtopäätös on että palveluja ajetaan alas, se on huono puolustautumiskeino.

”Esitys tuli puskista”

Tuusulan kaupunginjohtaja Hannu Joensivu puolestaan arvostelee tapaa, jolla LVM tuosta vain ilmoitti supistuksista.

– Tuli täysin puskista. Kuntaan päin ei ole oltu missään yhteydessä, Joensivu sanoo.

Tuusulaa koskettaa Nuppulinnan seisakkeen sulkeminen, joka tosin on ollut odotettavissa jo jonkin aikaa Joensivun mukaan. Hän kuitenkin odotti, että LVM myös kompensoi joillakin toimenpiteillä junaliikenteen päättymisen.

Asiaa tullaan Joensivun mukaan käsittelemään Tuusulan kaupunginhallituksessa. Tarkoitus on tehdä LVM:lle tiettäväksi, että junien ostoliikenteen muutoksesta aiheutuvien ongelmien sysääminen kunnan ratkaistavaksi ja rahoitettavaksi ilman minkäänlaista ministeriön taloudellista tukea ei ole hyväksyttävää.

Johdonmukaisten päätösten jatkumoa

Joensuu–Nurmes-rataosalla on tarkoitus sulkea kokonaan kahdeksan asemaa. Niistä eniten matkoja, keksimäärin 64 vuorokaudessa, tehdään Lieksan asemalla.

Lieksan kaupunginjohtajan Matti Taposen mukaan supistuksia on odotettu ja niihin on pyritty valmistautumaan, mutta kiire toimeenpanossa ihmetyttää. Junien ostoliikenteen muutokset toteutuvat jo reilun puolen vuoden päästä.

– Kyllä tämä on jatkoa pitkälle, johdonmukaiselle päätösten jatkumolle, jolla eriarvoisuutta ja elinmahdollisuuksia syrjäalueilla heikennetään. Bussivuorot katoavat, yksityisautoilu kallistuu ja samaan aikaan tiestö rappeutuu, Taponen kommentoi.

– Liikennejärjestelmää pitää kehittää kokonaisuutena, mikä edellyttää eri liikennemuotojen yhteen sovittamista ja kytkemistä tiiviisti osaksi alueiden ja elinkeinoelämän kehittämistä. Tähän kuuluu myös liiketaloudellisen vastuun ohella yhteiskunnallinen vastuu.

Keskustanuoret: ”Häpeällistä”

Vaikutukset Itä-Suomessa nosti esiin myös Suomen Keskustanuoret, joka ilmaisi tyrmistyksensä keskustalaisen liikenne ja viestintäministeri Anne Bernerin omavaltaiseksi katsomastaan päätöksestä. Järjestö ihmettelee ”asian valmistelua ja olematonta tiedottamista”.

– Haluaako liikenne- ja viestintäministeriö tehdä Itä-Suomesta logistisen tyhjiön, kysyy Keskustanuorten varapuheenjohtaja Katja Asikainen.

– Nopeat junayhteydet ovat suurten joukkojen tulevaisuuden liikennemuoto kotimaassa. Alueiden saavutettavuuden alas ajaminen Keskustan ollessa pääministeripuolue, on häpeällistä, Asikainen sanoo.

Asemat, joilla junaliikenne esityksen mukaan lakkaa 26.3.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Onneksi tämä on vasta esitys. Vastuuta vieritetään kunnille.
    Suomen KUNTALIITOLLE tässä on heti edunvalvonnan näytön paikka.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*