Kiitoksen saaminen omalta esimieheltä, työtovereilta tai asiakkailta on hitaasti yleistymässä suomalaisilla työpaikoilla, kertoo Kevan tutkimus.

Esimiehiltä, työtovereilta tai asiakkailta saatavan kiitoksen kokemukset ovat tutkimuksen mukaan yleistyneet hitaasti vuodesta 2003 vuosiin 2008 ja 2013.

Palkansaajista 65 prosenttia koki saaneensa kiitosta esimieheltään vuonna 2003, kun vastaava osuus oli kymmenen vuotta myöhemmin 71 prosenttia.

Työtovereilta ja asiakkailta saatava kiitos on myös yleistynyt. Palkansaajista 65 prosenttia oli saanut kiitosta työstä työtovereilta ja asiakkailta vuonna 2003, kun vastaava osuus oli kymmenen vuotta myöhemmin 72 prosenttia.

Kevan työelämäasiantuntijan Riku Perhoniemen tutkimus aiheesta julkaistaan Työelämän tutkimus -lehdessä (2/2015). Tulokset pohjautuvat Tilastokeskuksen kokoamiin työolotutkimuksiin.

– Tulokset kertovat hitaasta työyhteisökulttuurin muutoksesta ja henkilöjohtamisen arvon noususta suomalaisissa organisaatioissa. Yhä useammin esimiehiltä odotetaan keskustelevaa otetta ja kykyä johtaa ihmisiä, mikä näkyy myös esimieskoulutusten sisällöissä, Riku Perhoniemi kertoo.

Tutkimus mukaan kiitoksen saaminen esimieheltä, työtovereilta tai asiakkailta selittää työtyytyväisyyttä.

– Kiitoksen antamista tulisikin hyödyntää nykyistä enemmän työhyvinvoinnin ja työn hyvän tuloksen ylläpitämiseksi Tätä työn sosiaalista voimavaraa voidaan edistää työpaikoilla koulutuksella sekä esimiesten ja henkilöstön omilla aktiivisilla teoilla, Perhoniemi arvioi.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä