Kimmo Kainulainen isännöimässä Savitaipaleen virolaisia vieraita. Kuva Kunnan Facebook-sivulta.

Savitaipaleen kunnanjohtaja Kimmo Kainulainen käyttää Twitteriä, Facebookia, Instagramia ja LinkedIniä – omien sanojensa mukaan niitä kaikkia vaihtelevasti. Joku viikko viestejä lähete useita, toisinaan on päiviä, jolloin postaukset jäävät tekemättä.

Sosiaalinen media on Kainulaisen tavoin käytössä yhä useammalla kunnanjohtajakollegalla: 60 % heistä toimii työroolissaan sosiaalisessa mediassa, kun vielä vuosi sitten luku oli 48 %.

Tieto selviää Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön vuosittaisesta kyselystä. Suosituimmat some-kanavat ovat Facebook (43 %) ja Twitter (37 %).

Kimmo Kainulainen twiittasi kunnan talousarvion käsittelystä joulukuun alussa.

Kaikkein harvimmin Savitaipaleen Kainulainen viestii Instagramissa. Sinne hän valitsee kuntaan liittyviä markkinointiviestejä tai postaa ottamansa luontokuvan.

Hän ei juuri tuo omaa henkilökohtaista elämäänsä esille vaan kertoo lähinnä kuntaan ja työhön liittyvistä asioista. Hän ei myöskään arvota asioita vaan kertoo, mitä on tehty tai mitä on tulossa.

Myös Savitaipaleen kunnalla on omat tilinsä Facebookissa ja Instagramissa. Etenkin Facebookia käytetään viestittelyssä hyvin aktiivisesti.

– Sosiaalinen media on välttämättömyys, mutta samalla on muistettava, että kaikki eivät sitä käytä. Meilläkin 40 prosenttia väestöstä on yli 65-vuotiaita, eivätkä he kaikki ole somessa.

Facebook myös kuntien suosikki

Facebook on edelleen yleisin kuntien käyttämä sosiaalisen median kanava, mutta Instagram ohitti YouTuben ja kiilasi kakkoseksi. Molempia käyttää enemmän kuin kaksi kuntaa kolmesta.

Toimialoista aktiivisimmin sosiaalisessa mediassa ovat kuntien nuorisotoimi ja kulttuuri- sekä kirjastotoimi.

Vastausten jakautuminen kysymykseen “Mitä sosiaalisen median kanavia kuntanne käyttää?”

Valtuusto livenä verkossa

Lähes puolet kunnista (46 %) tarjoaa mahdollisuuden seurata valtuuston kokousta suorana lähetyksenä verkossa. Kokouksia striimaavien kuntien määrä on kasvanut kahdessa vuodessa noin kolmanneksella.

Kuntaliiton verkkopalveluiden kehityspäällikkö Tony Hagerlund selittää kasvua osin sillä, että uudet valtuustot ovat tehneet linjauksia uudelle valtuustokaudelle.

– Kokouksien striimaaminen on myös aiempaa helpompaa ja huokeampaa. Lisäksi tämä on keino lisätä avoimuutta.

Yli puolet uusii verkkosivujaan

Yli puolet (54 %) kunnista on uusimassa julkisia verkkopalveluitaan, ja saman verran kyselyyn vastanneista kunnista sanoo palveluidensa olevan teknisesti joko hyvällä tai direktiivissä edelletyllä tasolla.

Julkisen hallinnon verkkopalveluiden tulee olla saavutettavia viimeistään syyskuussa 2020.

– Uusien verkkopalveluiden tulee olla saavutettavia jo julkaisuhetkellä ja vanhempien ensi vuoden syyskuussa. Kunnissa on aloitettu työt, mutta paljon on vielä tehtävää, sanoo Kuntaliiton viestinnän asiantuntija Riikka Komu.

Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median kyselyyn vastasi 182 kuntaa.

Lue lisää: Kuntien verkkoviestintä ja sosiaalisen median käyttö

Kunta.tv listaa kaikki valtuustostreamit

Avatar
Kirsi Riipinen
kirsi.riipinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*