junan maskisuositustarra
HSL:n joukkoliikenteen tuli maskisuositus elokuussa. (Kuva: Ville Miettinen)

VR:n ja Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän (HSL) seurannan mukaan Suomessa liikennevälineisiin kohdistuneiden varmistettujen tartuntatapausten määrä on edelleen nolla.

Yksi syy tulokseen on matkustamisen lyhytkestoisuus. Toinen on se, että  junissa, busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa istustaan tyypillisesti hiljaa.

– Tällöin virusta kantavia aerosoleja ei leviä samalla tavalla sisäilmaan kuin puhuttaessa tai huutaessa. Lisäksi joukkoliikennevälineiden ilma vaihtuu muutamissa minuuteissa, HSL:n tiedotteessa sanotaan.

Ilmiö on kansainvälinen. Esimerkiksi Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa on havaittu, että todennäköisyys saada koronatartunta junassa on erittäin pieni.

– Jos matkustajat suojautuvat maskilla, muistavat käsihygienian ja välttävät kovaäänistä puhumista matkalla, matkustamista voi pitää hyvin turvallisena. Suomalaisille istuminen hiljaa liikennevälineessä on onneksi luontevaa, HSL:n osastonjohtaja Mari Flink sanoo tiedotteessa.

– Lisäksi liikennöitsijät ovat lisänneet liikennevälineiden puhtaanapitoa ja joukkoliikennevälineiden ilmastoinnissa käytetään raitista ulkoilmaa. Laitteiden koskettelua voi myös välttää esimerkiksi käyttämällä digitaalisia lippuja.

Etätyöt ovat vähentäneet matkustamista selvästi, ja syksyllä VR:n matkamäärät ovat tasoittuneet arkena noin puoleen vuoden takaisesta. HSL:n liikennevälineillä matkoja tehdään viime vuoteen verrattuna noin 60 prosenttia normaalista eli 800 000 matkaa arkipäivässä.

HSL:n mukaan myöskään työperäisiä koronatartuntoja ei ole ollut VR:n junahenkilöstön eikä HSL:n matkalippujentarkastajien keskuudessa, vaikka työpäivistä valtaosa kuluu liikennevälineissä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä