Lappeenrannassa saatiin sinne muuttamisesta kiinnostuneita ihmisiä ottamaan yhteyttä kaupunkiin. (Kuva: Lappeenrannan kaupunki/Arttu Muukkonen)

Lappeenrannan kaupunki toteutti syksyn aikana Kotiin Lappeenrantaan -asukasmarkkinointikampanjan, josta saatiin hyviä kokemuksia. Kampanja houkutteli potentiaalisia uusia lappeenrantalaisia kysymään kaupungin asiakaspalvelukeskus Winkistä heitä askarruttaneita asioita koskien Lappeenrantaa.

Yhteydenottoja tuli 217 kappaletta, minkä lisäksi somemainonnalla tavoitettiin yli 1,5 miljoonaa katsojaa. Kampanjaan kuuluu myös kaupungin verkkosivuilla julkaistuja asukkaiden haastatteluita teksti- ja videomuodossa. Tarinat kertovat lappeenrantalaisista yrittäjistä, opiskelijoista ja muista asukkaista. Sisältöä aiotaan seuraavaksi julkaista myös englanniksi.

 – Brändimarkkinointikampanjan tavoitteena oli kasvattaa Lappeenrannan kaupungin tunnettuutta ja houkuttelevuutta asuinpaikkakuntana 25–55-vuotiaiden pääkaupunkilaisten keskuudessa, kertoo Lappeenrannan kaupungin matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahman tiedotteessa.

Osallistujia kiinnostivat arkiset asiat

Suurin osa kampanjan aikana saapuneista kysymyksistä koski arkeen keskeisesti vaikuttavia asioita: avoimia työpaikkoja, asumista ja vapaa-ajan tarjontaa kuten uintimahdollisuuksia. Osallistujia kiinnosti myös esimerkiksi kunnan suhtautuminen vähemmistöihin.

– Kysymyksiä tuli ihan konkreettisesti koskien avoimia työpaikkoja, omistus- ja vuokra-asuntojen hintoja sekä esimerkiksi luontoreittejä. Ihmiset halusivat myös tietää, josko saimaannorppia on nähty sataman lähettyvillä tai miten joukkoliikenne kulkee, kertoo Rahman.

Työn ja koulutuksen saralta kyseltiin Lappeenrannan yleisestä työllisyystilanteesta, tiettyjen alojen työllistymismahdollisuuksista ja etenkin varhaiskasvatuksen ja opettajien työllistymisestä. Asumisessa kiinnosti se, minne päin Lappeenrantaa kannattaa muuttaa, mikä on keskimääräinen neliöhinta ja saako asunnon helposti. Vapaa-ajassa ihmisiä kiinnostivat luonto- ja pyöräilyreitit, yöelämän tarjonta, kulttuuripalvelut sekä uinti- ja saunomismahdollisuudet Saimaan rannalla.

Asiakaspalvelukeskus Winkistä vastattiin jokaiseen kysymykseen sähköpostitse. Viestejä tuli myös ihmisiltä, jotka tunsivat Lappeenrannan hyvin jo entuudestaan: “Lappeenranta on mielettömän kiva karjalaiskaupunki”.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä