Pori on uusinut brändinsä visuaalisen ilmeen. Kaupungissa päätettiin korvata hallintokuntien erilaiset visuaaliset ilmeet ja luoda yksi yhtenäinen kokonaisuus, jolle haettiin uutta ilmettä.

Pori-brändin johtoajatukseksi tuli ”Pori pääsee ihon alle”. Johtoajatusta on tarkoitus soveltaa eri kohderyhmille kunkin omasta näkökulmasta suunnitelluilla viesteillä ja myös puhetyyleillä.

Ilme on johdettu kaupungin vaakunasta, josta on poimittu punainen kruunu, karhuhahmo ja päävärien sävymaailma. Keskeisen elementin muodostaa Porille käsinmuotoiltu oma Pori Sans ‑kirjasintyyppi. Sitä käytetään muun muassa uudessa Pori-logossa yhdessä kruunun kanssa.

Kaupunkilaiset mukana

Uuden ilmeen suunnittelu joukkoistettiin, ja työhön osallistui eri vaiheissa kaikkiaan noin 5 500 henkilöä.
Kevään aikana brändin rakennuspalikoita etsittiin useissa työpajoissa sekä verkossa kerättyjen Pori-tarinoiden avulla.

Loppuvaiheessa kaupunkilaiset pääsivät osallistumaan myös visuaalisen ilmeen muotoiluun. Esillä oli neljä erilaista tyylisuuntaa, joita kaupunkilaiset arvioivat tarkoitukseen rakennetun kyselytyökalun avulla.

Porin uusi visuaalinen ilme on johdettu Porin vaakunasta. Siitä on poimittu punainen kruunu, karhuhahmo ja päävärien sävymaailma, jota täydennetään neljällä lisävärillä.
Perinteinen kaupungin vaakuna säilyy kaupungin symbolina. Sitä käytetään erityisen juhlallisissa yhteyksissä.

Brändin toteuttamisen tueksi on tehty brändikäsikirja. Kaupunginhallitus hyväksyi sen maanantaina.

Brändi kasseissa kadulle

Pori on aloittanut uuden ilmeen lanseerauksen jakamalla surffikarhu-aiheisia kangaskasseja. Ilmaisen kassin sai kertomalla, mikä on paras asia, mitä Porissa voi tehdä.

– Kampanjalla tehdään Porin uutta brändiä, ilmettä ja tuotteita tutuiksi. Tavoitteena on saada suuri joukko porilaisia kaupungin brändilähettiläiksi, viestintäyksikön päällikkö Salla Rajala kertoo.
Uusi ilme tulee esiin esimerkiksi nettisivuilla, sosiaalisen median kanavissa, asiakirjoissa, erilaisissa painotuotteissa, toimipisteissä ja katukuvassa uuden ilmeen mukaisissa Pori-tuotteissa, kuten paidoissa, lippiksissä, kasseissa ja pinsseissä.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä