Miten hankinnat onnistuisivat entistä paremmin? Tätä kysymystä hyvinvointialueet ovat pohtineet yhdessä yksityisten palveluntuottajien kanssa. (Kuva: Pixabay)

Nyt on valmiina muistilistat, jotta hyvinvointialueet onnistuvat entistä paremmin hankinnoissaan yksityisiltä palveluntuottajilta.

Muistilistat sisältävän julkaisun ovat laatineet yhteistyössä Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy sekä Hyvinvointiala HALI ry. Julkaisun mukaan hyvinvointialueet käyttävät noin neljä miljardia euroa asiakaspalveluostoihin yksityisiltä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajilta.

Hyvil ja HALI ilmoittavat yhteisessä tiedotteessa tähtäävänsä yhteistyön parantamiseen.

– Yhteistyön vahvistaminen edellyttää molempien osapuolten sitoutumista yhteisiin käytäntöihin ja ymmärrystä toistensa tarpeista, Hyvilin toimitusjohtaja Johanna Sorvettula sanoo tiedotteessa.

Jotta ymmärrys toisten tarpeista lisääntyy, yhteistyökumppanit järjestivät kyselyn, johon on kerätty sekä palveluntuottajien että alueiden näkemyksiä vaikuttavan yhteistyön lisäämiseksi.

Kyselyn pohjalta molemmat osapuolet saivat käyttöönsä muistilistat, jotka auttavat entistä parempien hankintojen toteuttamisessa.

Hyvinvointialueille suunnatun listan kärjessä oli kirjattuna informaation lisäämisen, vuoropuhelun ja säännöllisen yhteydenpidon tarpeet.

Hyvinvointialueilta toivotaan myös sopimusten täytäntöönpanon systematisointia, selkeämpiä prosesseja sekä vastuu- ja yhteyshenkilöiden nimeämiskäytäntöjen parantamista.

Myös selkeämpiä tarjouspyyntöjä sekä liian tiukoista hankintakriteereistä luopumista toivottiin kyselyjen perusteella.

Yksityisen tuottajan muistilistan kärjessä on toivomus aktiivisesta osallistumisesta myös hankintojen valmisteluvaiheeseen. Lisäksi yksityisten palveluntuottajien halutaan osoittavan ratkaisukeskeisyyttä ja rakentavaa asennetta kohtaamisissa.

Edellä mainitut poiminnat sisälsivät vain pintaraapaisun muistilistoista, joita varten sekä yksityiset palveluntuottajat että hyvinvointialueet ovat tunnistaneet tärkeimpiä kehittämiskohteita. Hyvinvointialueet ja yksityiset palveluntuottajat nimesivät pitkälti samoja haasteita ja ratkaisuja.

Kyselyn perusteella alueilla ja yksityisillä palveluntuottajilla oli myös toisistaan poikkeavia kokemuksia samoista tilanteista. Hyvinvointialueiden mukaan yhteistyössä parhaiten toimivat markkinavuoropuhelut, jotka tukevat tarjouspyynnön laatimista. Yksityisten palveluntuottajien näkemyksen mukaan yhteistyön suurimpia haasteita on, että markkinavuoropuhelulla ei ole vaikutusta tarjouspyyntöön.

– Kyselyn perusteella koettiin, että vuoropuhelun lisääminen on tärkein askel parantaa yhteistyötä. Molemmat osapuolet tunnistavat, että hyvällä vuoropuhelulla saadaan tehokkuutta hankintoihin, Sorvettula sanoo.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että tavoitteena on luoda pohja uudistuneille ja kustannustehokkaammille palveluille, joissa hyödynnetään molempien osapuolten vahvuuksia.

Hyvil on hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän omistama asiantuntijaorganisaatio ja HALI edustaa yksityisiä sote-palveluntuottajia.

Juttua muokattu 25.1. kello 16.58, lisätty juttuun viimeinen sitaatti.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä