p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:’Times New Roman’;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.Section1
{page:Section1;}

Kahdentuhannen asukkaan Juupajoki joutuu pikaisesti
päättämään, kuinka se ratkaisee sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen
kuntalaisille.

 

Markkinaoikeus ilmoitti tällä viikolla, ettei se hyväksy
Juupajoen viime syksynä tekemää suorahankintapäästöstä, jossa palvelut
päätettiin tilata vuodeksi 2014 Pihlajalinnalta.

 

Viime vuoden loppuun asti Juupajoen palvelut tulivat yhteistoiminta-alueelta,
ja yhteistoiminnan lopun lähetessä Juupajoki sai viime kesänä pakit
sote-yhteistyötoiveissaan sekä Kangasalta että Tampereelta, jonka kanssa
yhteistoimintaa oli suositellut ohjauskirjeessään valtiovarainministeriö.

 

Kun kumppaneita ei ollut, Juupajoen valtuusto päätyi
Pihalajalinnaan ilman kilpailutusta.

 

– Valtuuston mukaan Pihlajalinnalla oli edellytykset. Se
toimii myös naapurikunnissamme Mänttä-Vilppulassa ja Jämsässä, Juupajoen
kunnanjohtaja Pirkko Lindström sanoo.

 

– Päätöstä ei tehty kevyin perustein. Paneuduimme
kiemuroihin ja uskoimme hankinnan menevän läpi. Meillä oli mielestämme
perusteet.

 

Perusteita olivat kiireellisyys ja lyhtyaikaisuus eli
sopimus vain yhdeksi vuodeksi. Juupajoki on juuri saanut päätökseen
liitosneuvottelut Oriveden kanssa.

"Kiire-peruste suorahankinnassa
vaatisi luonnnonmullistuksen"

 

Hankinta-asiantuntija Juha Kontkanen Kuntaliiton
lakiyksiköstä muistuttaa, että suorahankinta ei ole hankintalain mukaan
mahdollista ja että suorahankintasopimukset tarkastetaan hyvin tiukasti.

 

– Äärimmäisen kiireen pitäisi johtua jostain ennalta arvaamattomasta
syystä eikä hankintayksiköstä itsestään. Käytännössä pitäisi olla joku luonnonmullistus tai vastaava tilanne, Kontkanen sanoo.

 

– Jos se johtuu omista toimista, että ei ole ruvettu
kilpailuttamaan ajoissa tai suunniteltu hyvin tulevaisuutta silmällä pitäen,
kuinka palveluja järjestetään, ei kiireeseen voi vedota. Se on lain
näkökulmasta aika simppeli kuvio.

 

Kontkanen ei ole lukenut markkinaoikeuden päätöstä, mutta
lukemiensa lehtitietojen mukaan hän ei näe Juupajoen tapauksessa epäselvää.

 

– Tavallaan Juupajoen omasta syystä johtuu, että tällainen
tilanne on tullut vastaan. Kun sote-palvelut kuitenkin pitää jotenkin järjestää
ja ne pitää tarvittaessa kilpailuttaa, siihen olisi voinut varautua.

 

– Jos palvelut päätetään ostaa mielivaltaisesti joltain yritykseltä,
se ei ole hankintalain mukaista. Ne on kuitenkin aika arvokkaita hankintoja,
eikä ole mitään perustetta vain valita jotain yritystä.

 

Juupajoen ja Oriveden kuntaliitosesitys käsitellään
molempien kuntien valtuustoissa huhtikuussa. Jos liitos ei toteudu, Juupajoki
joutuu miettimään uutta suunnitelmaa yhteistoiminta-alueeksi.

 

Lindströmin mukaan suunnitelmat tämän vuoden
sote-ratkaisusta ovat jo alkaneet. Uudelleen järjestettävä kilpailutus vie joka
tapauksessa kuukausia.

 

– Käymme neuvotteluja, voidaanko jonkun naapurikunnan kanssa
järjestää palveluja kuntayhteistyönä, otetaanko jotain omaksi toiminnoksi tai
kilpailutetaanko joku osa. Linjauksia tehdään ensi viikolla
kunnanhallituksessa, Lindström sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä