Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen kaikista kerroksista näkyy taiteilija Jenni Ropen teos Mobile. Esteettisen vaikutuksen lisäksi teoksen tehtävänä on vaimentaa melua. (Kuva: Ville Miettinen)

Helsingin Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen ensimmäiset kuukaudet ovat olleet totuttelua ja opettelua.

Helmikuussa rakennustyömaiden keskelle, uuteen kaupunginosaan, avattu kuusikerroksinen keskus on kuitenkin jo ehtinyt saada kiitosta niin työntekijöiltä kuin asiakkailta – mutta myös kritiikkiä.

Asiakkaita onkin riittänyt, enimmillään kapasiteetin ylärajoille saakka, 1 500 asiakasta päivässä.

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus tarjoaa asiakkaille yhteen sovitetut sosiaali- ja terveyspalvelut. Toimintapa johtamista myöten on uusi. Työntekijöillä ei ole omia huoneita. Tilat ovat helposti muunneltavia, ja kuuteen kerrokseen sijoitettuja palveluita voidaan sijoittaa uudestaan.

– Ideana on, että eri ammattilaiset kohtaavat toisensa ja konsultointi helpottuu, kertoo Helsingin kaupungin terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.

Saman katon alla toimivat terveysasema, hammashoito, psykiatrian ja päihdehoidon palvelut, nuorten ja aikuisten sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen palvelut, kuntoutus- ja vammaispalvelut sekä HUSLABin laboratorio.

Talosta löytyy myös sosiaalineuvonta, asumisneuvonta, keskitetty ehkäisyklinikka, tupakkaklinikka ja maahanmuuttoyksikkö.

Keskuksen aulassa on palvelua tarjolla perinteisen infopisteen ohella oppailta, automaateilta ja robotilta.

Sosiaalipalveluista ohjeistus etukäteen

Osaamisen kokoamisella yhteen pyritään huomioimaan erityisesti ne asiakkaat, joilla on moniammatillisen avun tarve. Integraatiolla tavoitellaan vaikuttavuutta palveluun, ja sitä kautta kuria kustannuksiin.

Reilun kahden kuukauden toiminnan aikana keskuksen toimintamalleja on jo ehditty muovata uusiksi. Esimerkiksi vastuuhenkilömallista, jossa jokaiselle asiakkaalle nimettäisiin hänen asioistaan perillä oleva työntekijä, on luovuttu.

– Huomattiin, ettei siinä ole mitään järkeä, Turpeinen sanoo.

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen keskitettiin kolmen terveysaseman ja hammashoitolan palvelut sekä eteläisen Helsingin psykiatria- ja päihdepalvelut, nuorten ja aikuisten sosiaalipalvelut sekä vammaispalvelut.

Sosiaalipalvelujen asiakkaita ohjeistettiin muutosta etukäteen.

– Jokaiselle asiakkaalle lähetettiin kirje, jossa kerrottiin tuttujen työntekijöiden jatkamisesta uudessa talossa, kartat ja esitiedot, kertoo johtava sosiaalityöntekijä Mirva Vimpari.

– Se auttoi. Muutto ei vaikuttanut asiakasmääriin.

Yhteistyö vaatii yritystä

Osin Kalasatamassa tehdään sitä, mitä sote-uudistuksen jälkeen on tarkoitus tehdä sote-keskuksissa. Turpeinen on luottavainen, että uudistus ei myllää taloa eikä toimintaa.

– Olemme valmiina uudistukseen. Osa toiminnasta kuuluu jatkossa maakunnan liikelaitokseen ja osa suoran valinnan palveluihin. Ne voidaan irrottaa hallinnollisesti, mutta samalla voidaan pitää osaaminen saman katon alla.

Hän muistuttaa, että pelkästään se, että eri alojen ammattilaiset sijoitetaan saman katon alle, ei takaa yhteistyön välitöntä sujumista.

– Ammattilaisten väliset konsultaatioreitit on luotava ja niihin pitää panostaa. Ihmiset eivät ohjaudu itsekseen.

Miettinen Ville
Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
0
JAKOA
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*