Kuntien välisestä yhteistyöstä haetaan lisää perusopetuksen laatuun ja saavutettavuuteen. (Kuva: Seppo Haavisto)

Perinteisesti kuntarajat ylittävä peruskouluyhteistyö on tarkoittanut ainakin maaseudulla sitä, että kun kuntapäättäjät lakkauttaa sen oman kylän kyläkoulun ja päättää keskittää opetuksen kuntakeskukseen, niin kyläkoulun menettäneet perheet alkavat kuskaamaan lapsia naapurikunnan kouluun. Kuntaliiton käynnistämässä verkostoperuskoulussa haetaan kuitenkin toisenlaisia tapoja perusopetuksen järjestämiseen.

-Tässä hankkeessa kehitetään ja turvataan kuntarajat ylittävän yhteistyön avulla perusopetuksen laatua ja saavutettavuutta. Hyvin monella pilottialueella on samat haasteet, kun ikäluokat pienenevät ja lapsia on entistä vähemmän, projektipäällikkö Päivi Väisänen-Haapanen kertoo.

Kaksivuotisessa hankkeessa tositoimiin on päästy vuodenvaihteen jälkeen. Jo ensimmäisten pilottialueiden omien työpajojen aikana on noussut esiin kehittämistarpeita ja -tavoitteita.

– Monia pilottikuntia kiinnostavat opetuksen saatavuuteen liittyvät asiat sekä miten oppilaita tuetaan ja miten voidaan hyödyntää etäyhteyksiä. Lainsäädäntö toki asettaa perusopetuksen järjestämiselle reunaehtoja, mutta piloteissa esiin nousevia haasteita pyritään ratkomaan, Väisänen-Haapanen kertoo.

Korona-aika pakotti suomalaiset peruskoulut laajassa rintamassa valtaisaan digiloikkaan. Vaikka nyt hankkeessa kehitetään verkostoperuskoulun mahdollisuuksia ja opettajista on puutetta eri puolilla Suomea, niin opettajatonta koulua ei olla kehittämässä.

-Korona-aikaan verrattuna tilanne on erilainen, eikä opetusta voi perustaa pelkästään etäyhteyden varaan. Työpajoissa on pohdittu sitä, että voitaisiinko etäyhteyksien avulla järjestää seudullisesti esimerkiksi harvinaisten kielten opetuksen järjestämistä, Päivi Väisänen-Haapanen kertoo.

Hankkeessa on mukana kaikkiaan 39 kuntaa, joista on muodostettu 10 pilottialuetta. Kuntaliiton isännöimä hanke päättyy vuonna 2024.

-Hankkeessa mukana olevat kunnat ovat hyvin erilaisia. Meidän tavoitteena on kehittää yhteistyötä yli kuntarajojen. Perusopetusta voidaan kehittää yhteistyössä naapurikuntien kanssa, muistuttaa Väisänen-Haapanen.

Verkostoperuskoulu-hankkeen pilotit ovat Päijät-Hämeessä Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä, Riihimäen seudulla Hausjärvi, Loppi ja Riihimäki, Pirkanmaalla ja Satakunnassa Ikaalinen, Ylöjärvi, Jämijärvi, Parkano ja Hämeenkyrö, Kielisaareke-kunnissa Vihti, Nurmijärvi, Hämeenlinna, Kerava ja Hyvinkää ja Tuusula (jolla on myös oma rinnakkaishanke), Lapissa Salla ja ja Lapin yliopiston harjoittelukoulu, Tunturi-Lapissa Kittilä, Kolari ja Muonio, SavoGrow-elinvoimayhtiön alueella Vesanto, Rautalampi, Keitele, Pielavesi, Suonenjoki, Tervo ja Konnevesi sekä Varsinais-Suomessa Kemiönsaari ja Parainen.

Aiheesta enemmän Kuntaliiton sivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä