Kuva: Ville Miettinen

Eduskunnan sote-valiokunnan mietinnössä valinnanvapauslainsäädännöstä on mukana johdonmukainen yritys kiertää Euroopan unionin valtiontukisäännöksiä, todetaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVAn tänään julkaistussa arviossa Kilpailua kaksilla rattailla.

– Valiokunta pyrkii ensinnäkin esittämään, että Suomen valinnanvapausjärjestelmässä ei ole kyse valtiontukisääntelyn tarkoittamasta taloudellisesta toiminnasta. Toissijaisesti valiokunta varaa mahdollisuuden hyödyntää yleishyödyllisiä taloudellisia SGEI-palveluja koskevaa poikkeusta valtiontukisäännösten soveltamisesta, todetaan arviossa, jonka ovat kirjoittaneet asianajaja Asko Lindqvist, EVAn tutkimuspäällikö Ilkka Haavisto ja liikkeenjohdon neuvonantaja Bo-Erik Ekström.

Kirjoittajien mukaan lainsäätäjän tavoitteena näyttää olevan, että sosiaali- ja terveyspalvelujen julkinen tuottaja voisi kilpailla eri säännöin kuin yksityinen tuottaja.

– On melko skitsofreenista, että lainsäätäjä haluaa samanaikaisesti saada kilpailullisen järjestelmän hyödyt ja vääristää tasapuolisen kilpailun toteutumisen julkisen tuottajan osalta, arviossa kirjoitetaan.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Keskustelu soten valinnanvapauden lainmukaisuudesta, sen luonteen kilpailullisuudesta tai ei-kilpailullisuudesta, muun muassa EU:n valtiontukisäännösten näkökulmasta on käynyt kiivaana siitä asti, kun korkein hallinto-oikeus kiinnitti sote-lausunnossaan runsas vuosi sitten huomiota liikelaitosten asemaan ja arvioi, että oikeudellinen varmuus hallituksen ajamalle järjestelmälle on mahdollista saada vain hakemalla niin sanottua EU-notifikaatiota, arviota siitä, onko järjestelmässä kyse valtiontukia vääristävästä kilpailusta.

EVAn arvion mukaan yksikään sote-valiokunnan mietinnössä listatuista perusteista, miksi hallituksen esittämä sote-valinnanvapaus ei ole oikeaa kilpailua, ei muuta sitä tosiasiaa, että suoran valinnan sote-palveluissa julkinen ja yksityinen palveluntuottaja kilpailevat valinnanvapausmallissa samoin periaattein määräytyvin korvauksin asiakkaista.

– Koska kilpailussa on mukana myös voittoa tavoittelevia tahoja, on mahdollista, että järjestelmä todetaan luonteeltaan taloudelliseksi myöhemmässä EU-oikeudellisessa arvioinnissa.

– Vanhaa sanontaa mukaillen: Jos se näyttää kilpailulta, toimii niin kuin kilpailu ja vaikuttaa kuin kilpailu, niin se on todennäköisesti kilpailua, kirjoittajat toteavat.

Valtiontukisäännösten sisältämä yleishyödyllisiä taloudellisia SGEI-palveluita (Services of General Economic Interest) koskeva poikkeus, jota sote-valiokunnan mietinnössä käytetään EVAn arvion mukaan varasuunnitelmana, on kuitenkin arvion kirjoittajien mukaan ”Troijan hevonen”, eivätkä sen kriteerit edes täyty.

– SGEI-määritelmä ja sen sallima valtiontukimahdollisuus on varattu oikeisiin markkinapuutetilanteisiin. Sitä ei ole tarkoitettu porsaanreiäksi, jonka avulla julkisille tuottajille voisi luoda ohitustien kilpailussa suhteessa yksityisiin toimijoihin. Suomessa ei ole puutetta sosiaali- ja terveysalan markkinatoimijoista, kirjoittajat muistuttavat.

Pyrkimykselle rajata kilpailua nostetaan arviossa yhdeksi mahdolliseksi syyksi se, että eduskunnassa istuu paljon kuntapäättäjiä, joilla on mielessä oman alueen etu.

– Mahdollisuus käyttää liikelaitoksia on julkiselle palvelutuottajalle mieleinen, koska se vähentää merkittävästi asiakkaan valinnanvapaudesta julkiselle tuottajalle aiheutuvaa kilpailupainetta ja tarvetta muuttaa mitään ylipäänsä. Erityisen tärkeää kansanedustaja-kunnanvaltuutetuille on luvata kuntien sote-työntekijöille jatkuvuutta, koska he ovat myös merkittävä äänestäjäryhmä. Kilpailusäädöksiä saatettaisiin siis kiertää, koska poliitikoilla on kannustin vääristää kilpailua tai – mikäli mahdollista – suojata ”omat” yksikkönsä siltä kokonaan, kirjoittajat toteavat.

EVAn mukaan maakunnat voisivat varmistaa toimivan kilpailun yhtiöittämällä sote-keskustoimintansa vapaaehtoisesti. Maakunnille olisi tarpeen antaa verotusoikeus, jotta palveluiden järjestäminen ja rahoitus olisivat samoissa käsissä, EVA katsoo.

Hallituksen aikataulusuunnitelman mukaan sote-keskusten ja suun terveydenhuollon valinnanvapauden olisi määrä tulla voimaan vuoden 2023 alussa.

Viime kevään sote-lakiekäsittelyssä perustuslakivaliokunta pyysi hallitukselta lisäselvitystä lakiesityksen suhteesta EU:n valtiontukisääntöihin. Aiemmin kesken lainvalmistelun valinnanvapauslakiluonnoksen perusteluja oli jouduttu muuttamaan EU-tuomiostuimen Slovakian kohdalla tekemän ratkaisun vuoksi.

Sote-valiokunnan mietintö on perustuslakivaliokunnan käsittelyssä, joka jatkuu joulutauon jälkeen ensi tiistaina. Joulukuussa perustuslakivaliokunnan kuultavana ollut Eurooppa-oikeuden professori Juha Raitio Helsingin yliopistosta arvioi, että sote-lakipaketti pitää edelleen hyväksyttää EU:ssa.

Raition mielestä sote- ja maakuntalakipaketissa on EU:n valtiontukisäännösten ja vakavaraisuusasetuksen näkökulmasta kaksi ongelmaa, joista toinen on maakunnille myönnettävä valtiontakaus ja toinen maakuntien liikelaitosten konkurssisuoja.

Aiheesta aiemmin:

Kuntaliiton Lamminmäki HS:ssa: Sote-uudistuksen epäselvä oikeustilanne voi halvaannuttaa toimeenpanon

Analyysi: Hallitus on hukannut aikaa kiirehtiessään ohi EU-notifikaation

Soten valtiontukia ratkotaan myös KHO:ssa

Valinnanvapauslain perusteluja muutettava EU-tuomioistuimen ratkaisun vuoksi – hallitus ei edelleenkään näe notifikaatiota tarpeelliseksi

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*