Jukka Kilpiä opettaa digioppimisvälineiden käyttöä opetusalan ammattilaisille. (Kuva: Seppo Haavisto)

Joissakin kunnissa ja kouluissa tieto- ja viestintäteknologia on otettu erittäin hyvin haltuun hallituksen tavoittelemaa digiloikkaa ajatellen, joissakin ei ole tehty mitään.

Erot koulujen välillä ovat suuria. Oppilaiden digiosaaminen on kiinni rehtorien ja yksittäisten opettajien kiinnostuksesta ja itsenäisesti opiskelemistaan taidoista.

– Pääsääntöisesti tieto- ja viestintäteknologia näyttäytyy koulujen arjessa edelleen hyvin vähän. Kouluihin on hankittu laitteita, mutta niitä osataan hyödyntää opetuksen rikastajana heikosti. Laitteilla haetaan lähinnä verkosta tietoa, kertoo dosentti Juhani Rautopuro Kansallisen koulutuksen arviointikeskus KARVIsta.

Hallituksen tavoitteena on luoda pysyvä muutos suomalaiseen koulutukseen. Perusopetuksen digiloikkaan aiotaan suunnata 40 miljoonaa euroa ja opettajien digiosaamisen täydennyskoulutukseen käytetään lähivuosina 35 miljoonaa euroa.

Lue lisää koulujen digiloikasta Kuntalehdestä 13/2015.

Aiheesta aiemmin:

Suomi on edelläkävijä koulujen koodausopetuksessa

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä