Kuva: Ville Miettinen
Sote- ja maakuntapaketti työlllistää eduskuntaa niin, että aiemmin kovasti kiirehdityn tiedustelulain käsittelykin on käytännössä keskeytynyt, ihmettelee vihreitten kaksi kansanedutajaa.

Sote-lakien käsittely työllistää eduskuntaa niin paljon, että aiemmin kiireellisenä pidetyn tiedustelulain käsittely on käytännössä keskeytynyt, kertovat Vihreiden kansanedustajat Jyrki Kasvi ja Olli-Poika Parviainen yhteisessä tiedotteessaan. He ihmettelevät, mihin tiedustelulakien kova kiire on kadonnut.

– Tiedustelulakeja käsittelevät valiokunnat eivät ole ylimääräisistä kokouksista huolimatta ehtineet pitkään aikaan käsitellä juuri mitään muuta kuin sote- ja maakuntauudistuksia. Suma seisoo, kun hallituspuolueet puskevat sotea eteenpäin kaikkien muiden lakien kustannuksella, Kasvi toteaa.

– Tiedustelulakien välttämättömyyttä ja kiireellisyyttä on hoettu koko vaalikauden ajan. Perustuslakiakin haluttiin muuttaa nopeutetussa järjestyksessä, jotta tiedustelulait saataisiin voimaan heti eikä vasta ensi vaalikaudella. Nyt kansallinen turvallisuus ei enää olekaan yhtä tärkeää, kun sotella on vielä suurempi kiire, Parviainen päättelee.

Tiedotteen mukaan asiantuntijakuulemisia tiedustelulaeista ei enää järjestetä, eikä lausuntoja tai mietintöjä kirjoiteta.

-Jos tiedustelulait todella ovat niin kiireellisiä, että perustuslakia halutaan muuttaa nopeutetusti, niiden luulisi olevan hallituksen tärkeysjärjestyksen kärjessä, esimerkiksi maakuntauudistuksen edellä, vihreiden kansanedustajat heittävät.

He kysyvät, miksi maakuntavaalien aikataulusta on mahdotonta joustaa, jotta maakunta- ja sotelait ehdittäisiin käsitellä eduskunnassa kunnolla, mutta tiedustelulakien käsittelyn voidaan antaa odottaa.

Sote-lakien aikataulu silti tiukoilla

Vaikka maakunta- ja sotelait ohittavat eduskunnassa muita asioita, niiden aikataulu on tiukoilla. Aiemmin hallitus ja eduskunta tuntuivat sitoutuneen oikeusministeriön vaalijohtajan Arto Jääskeläisen arvioimasta takarajasta, jonka mukaan lakien pitää olla voimassa 1.7.

Kun se alkoi näyttää mahdottomalta, Jääskeläinen arveli, että ei se enää muutamasta päivästä ole kiinni.

Hallituksessa on kaavailtu, että kiireellisimmät lait eli sellaiset, jotka vaikuttavat vaaleihin, käsitellään ensin. Muita lakeja voidaan käsitellä myöhemminkin.

Olennaista kuitenkin on, että ehkä kiistanalaisin valinnanvapauslaki pitää saada valmiiksi yhtä aikaa maakuntalain kanssa. Näin on sovittu kahden suuren hallituspuolueen kesken, koska ne eivät luota siihen, että rivit pysyvät koossa loppuun asti, kun eri asiat ovat puolueille paketissa tärkeimpiä.

Jännitystä loppuun asti

Paketin tärkeimmistä laeista työstää mietintöä sosiaali- ja terveysvaliokunta. Lausuntoja valiokunnalle antavat useat muut valiokunnat, joista merkittävin on perustuslakivaliokunta. Se on kaatanut jo kaksi kertaa sote-paketin. Perustuslakivaliokunnan työ on vielä kesken.

Sen jälkeen kun sote-valiokunta on saanut mietintönsä valmiiksi, asia käsitellään koko eduskunnassa. Ensimmäisessä käsittelyssä tehdään muutosesitykset ja äänestetään niistä. Keskustelua ja muutosesityksiä on odotettavissa runsaasti.

Sitten tulee pakollinen tauko, ja toinen käsittely tapahtuu kolmantena päivänä ensimmäisen käsittelyn päättymisestä. Siinä äänestetään vain kunkin lain hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Lopullista tietoa joudutaan ehkä odottamaan siihen asti, sillä osa hallituspuolueiden edustajista on ilmoittanut, että haluaa katsoa lain lopullisen sisällön ennen kuin päättää kannastaan.

Siitä kuluu vielä muutama päivä ennen kuin lait ehtivät presidentin esittelyyn, jossa ne vahvistetaan. Kokoomuksessa ja keskustassa on ollut tavoite, että lait olisivat olleet edes käytännössä valmiit niiden puoluekokouksiin mennessä eli 8.6. Tavoite jäänee saavuttamatta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Ei voi olla oikein eikä hyödyllistä sekään, että monet muut ja myös tärkeät lait viivästyvät ja jäävät jopa tältä eduskunnalta kesken, kun sotelakeja ajetaan ohituskaistoilla.

    Koko sotepaketti on elänyt paljon siitä, mita oli alussa esillä. On tullut paljon asiallista kritiikkiä ja ihan uusia ennalta tietämättömiä asioita esille ja sksi nyt ei saa ainakaan kiireellä hosua. Eräs asia on mm. se, mitä sotemakuseminaarissa Jyväskylässä koetin ytuoda esille, on se, että maakuntahallintokokonaisuus maksaa, jos halutaan kunnon luottamushenkilöhallintoa.

    Uusia vastullisia itsehallintoalueiden valtuusto-, hallitus. vaiokunta/lautakuntapaikkoja ei hoideta nykyisenkaltaisilla palkkioilla, vaan niihin on saatava kunnon korotukset. Esillä oli 500 euroa/kokous+vuosipalkkiot ja muut asiaan jo nykyisinkin kuuluvat asiat. Tätä puolta ei ole haluttu tuoda esille, mutta on nyt pakko nähdä voimakkaasti nousevat kulut, kun tehtävien vaativuus kasvaa. Näin on meneteltävä, jos halutaan aktiivisia ja parhaita voimia mukaan. Lisäksi myös ansion menetykset tulee korvata. Nämä kaikki tulevat maksamaan ja paljon.

    On myös selkeytettävä menettelyt päästä hoitamaan työstä vapaat luottamustehtävien hoitoon ja kaikkeen, mitä tehtävät vaativat paljonkin kokousten ohella. On myös samassa Jyväskylän tilaisuudessa esille ajatus poliittisten ryhmien työskentelyynsä tarvitsemista rahoista.

    Mallia ei pidä hakea nykykäytännöistä, vaan hyvä mallit voisi olla tarkastelun pohjaksi Ahvenanmaan iotsehallintojärjestelyt. Kukaan ei ole halunnut huomata, että demokratia myös maksaa. Tämä tulee nähdä ennakolta, ettei tulisi tässäkin yllätyksiä. Kaavaillut uudistukset tulevat tässkin suhteessa paljon kallimmiksi kuin on kyetty tai haluttu vielä näkemään.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä