Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Pauli Partanen, kok., arvostelee voimakkaasti maakunta- ja sote-uudistusta Ylen haastattelussa.

Hän katsoo, että uudistukset murentavat kunnallisen itsehallinnon ja alistavat kunnat valtion tiukkaan ohjaukseen.

– Kyllä siitä kaaos seuraa varmasti. Koko systeemiä muutetaan nyt siksi, että pienten kuntien palveluissa on ollut ongelmia. Tavoitteena on tasoittaa palvelut suurin piirtein samantasoisiksi koko maassa. Kun rahaa ryhdytään jakamaan tuosta lähtökohdasta, niin palveluita täytyy alkaa leikata kaupunkialueilta, pohtii Partanen Ylelle.

– Sekä perusterveydenhuollon yksiköitä että sosiaaliasemia saatetaan Jyväskylänkin alueella karsia, kun maakunta ryhtyy päättämään sotevarojen kohdentamisesta.

Juha Sipilän hallituksen suurin strateginen virhe on se, että kuntakentän remontti on jätetty herran huomaan. Kuntaremontti olisi pitänyt tehdä samanaikaisesti alue- ja soteuudistusten kanssa, mutta hallitus ei ole ollut tässä asiassa millään lailla aktiivinen. Kuntia yhdistämällä ja niiden tarpeetonta hallintoa karsimalla olisi myös saatu helppoja säästöjä, huomauttaa Pauli Partanen.

Partanen on kuudetta kautta valtuutettuna ja kahdeksatta vuotta Jyväskylän valtuustonpuheenjohtajana. Kevään vaaleissa hän ei enää asetu ehdolle.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Naulan kantaa Pauli! Poliitikot ovat iloisesti sekoittaneet tämän maan 🙁

  2. Puheenjohtaja Pauli Partanen on osin oikeassa. Soteuudistus merkitsee uhkaa lähipalveluille kautta maan. Siis Jyväskylässäkin sote keskittää lähipalvelut ja monet lähiöt menettävät sellaista, mihin nyt on totuttu. Näin tapahtuu kuitenkin kautta maakunnan ja siellä etäisyydet ovat pitempiä kuin Jyväskylässä.

    Syy Pauli Partasen pelkoon ei mielestäni ole mahdollisten maakunnan muista kunnista tulevien valtuutettujen, vaan itse soten, koska se rakenteellisesti tähtää keskittämiseen ja on siksi ongelmallinen. Sote laittaa ihmiset maksamaan entistä enemmän lisääntyvinä matkakuluina sekkä henkilökohtaisesti, että myös verojen ja muiden maksujen kautta, koska yhteiskunnan kustantamat matkat lisääntyvät palvelupisteiden etääntyessä.

    Koko sote tulisi harkita peruslähtökohdistaan uudelleen ihmisten, palvelujen käyttäjien ja veronmaksajien näkökulmista.

  3. Sipilän—Kataisen uho ja tuho: sote-vatuloiti kasvattaa julkisen talouden vajetta 1—2 miljardia sanoo:

    Sipilän—Katausen—Orpon vatulointi ja maaseutukuntien verojen lypsy vihelletty poikki!

    Pauli Partanen (kok.)

    – Juha Sipilän hallituksen suurin strateginen virhe on se, että kuntakentän remontti on jätetty herran huomaan. Kuntaremontti olisi pitänyt tehdä samanaikaisesti alue- ja soteuudistusten kanssa, mutta hallitus ei ole ollut tässä asiassa millään lailla aktiivinen.

    Lainaus loppu

    Kokoomus teki ”kuntaremonttia” Jyrki Kataisen hallituskaudella. Aina suuria ongelmia!

    1) Pauli Partasen ”kuntaremontti” (vrt. Jyrki Kataisen 70 kuntaa Suomeen) ei poista millään tavalla koko Suomen lääkäripulaa. Ei myöskään kokoomuksen valtion rahoittama valinnanvapaus. Jonot ei poistu. Rahaa ei säästy. Päinvastoin.

    — Kokoomuksen valinnanvapaus kasvattaa julkisen talouden vajetta 1—2 miljardia euroa, eikä kestävyysvaje tule kuntoon edes 2059 mennessä. Suuret ikäluokat kiittää Eksote-mallia.

    2) Etelä-Karjalassa on maakunnan laajuisilla kuntayhtymillä karsittu kuntahallinto minimiin. Se mikä on jäänyt kuntiin, olisi joka tapauksessa jäljellä. Jopa suurempana hallinnon sisäisenä raskaana byrokratiana.

    — Maakunnan laajuinen palo- ja pelastustoimi ja siihen integroitu sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitoketjujen hallinta. Demokratia mainio ja kustannustehokas. Kustannustehokkuus sekä kansanvalta säilyy kauttaaltaan, kunhan Kokoomuksen valtiollistamasta yksityistämisestä, valtion leveveitä hartioita väärin käyttävästä ”valinnanvapaudesta”luovutaan parlamentaarisesti valiokunnissa.

    — Maakunnan laajuinen ammatillinen koulutus. Demokratia ok.

    3) Jyrki Kataisen hallituksen ainoa — perustuslain kaikkien soveltuvien pykälien, erityisesti 121 §:n kaikkien momenttien mukainen — vaihtoehto, oli julkisen talouden vajeen sekä kestävyysvajeen korjaamiseksi perustaa 20 lakisääteisestä, perustuslaillisesta sairaanhoitopiiristä 20 sote-sairaanhoitopiiriä:

    — Suomen kuntatalous olisi säästänyt 2,8—3,3 miljardia euroa vuosibudjettina. Kuntaliitolle tiedoksi.

    — Perustamiseen olisi kulunut Eksoten mallilla 12 kk.

    — 20 sote-sairaanhoitopiiriä olisi ollut toimintakunnossa vuoden 2012 alusta lähtien. Siitä vuosi eteenpäin koko maan kuntatalous budjetoisi sosiaali- ja terveyspalvelut 2900—3150 €/per asukas. Asukkaita on 5 458 325.

    — Kestävyysvaje olisi ollut kunnossa 2012—2013 Eksoten toimintamalleilla tai sitä tehokkaammilla hyvillä käytännöillä ilman, että 24/7 täyden palvelun sairaaloihin tarvitsisi puuttua. Etelä-Karjalassa ja Pohjois-Karjalassa säilyvöt täydet palvelut. Kiitos siitä, että Kokoomus on epäonnistunut sekä ”kuntaremontissa” että valtion rahoittamassa yksityistämisessä. Juha Sipilän ja Jyrki Kataisen lehmänkaupat vedetään lentokoneen vessasta alas.

    Kuntayhtymät ovat enemmän kuin osiensa summa — enemmän kuin Pauli Partasen (Jyrki Kataisen) kokoomuksen ”kuntaremontti”.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä