Ylivieskan lentokentän kiitorata on 1 500 metriä pitkä ja se sijaitsee 82 hehtaarin tontilla. Kuva: Tapio Mainio

Paikalliset liikemiehet Alpo Ojala ja Juha Kärkkäinen eivät saaneet ainakaan vielä Ylivieskan lentokenttää.

Ylivieskan kaupunginhallitus päätti esittää maanantaina kaupunginvaltuustolle, ettei heidän ostotarjousta hyväksytä. Ojala ja Kärkkäinen tarjosivat kentästä 300 000 euroa.

Sen sijaan kaupunginhallitus päätti järjestää lentokentästä julkisen tarjouskilpailun, jossa kentän lähtöhinnaksi asetetaan sama 300 000 euroa.

Päätöstä edelsi vilkas keskustelu lentokentän tulevaisuudesta. Kaupunginhallitus oli päätöksessään yksimielinen.

– Haluamme katsoa, minkälaisia muita ostotarjouksia kentästä tulee. Asia menee vielä kaupunginvaltuuston päätettäväksi, kertoo kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Tarmo Hirvelä (ps.).

– Se on reilu peli. Kaikki halukkaat voivat nyt jättää tarjouksen kentästä, Ojala Machine Oy:n yrittäjä Alpo Ojala sanoo.

Juha Kärkkäinen on Kärkkäisen tavarataloketjun omistaja.

Kiihdytysajot mielessä

Ex-kansanedustaja Juha Pylväs (kesk.) ja maanviljelijä Marko Sorvisto kaavailivat lentokentän lähettyville suurnavettaa maatalousyhtymälleen.

Hirvelä toivoo henkilökohtaisesti, että Ylivieskassa säilyisi lentotoiminta. Sitä toivovat myös Ojala ja Kärkkäinen, jotka vastustivat navettasuunnitelmaa.

– Kentällä voitaisiin järjestää myös erilaisia tilaisuuksia, kuten kiihdytysajoja. Navettaa sinne ei tule, sillä Pylväs ja Sorvisto vetäytyivät omasta hankkeesta jo edellisessä kokouksessa, Hirvelä kertoo.

Heidän navettahankkeessa olisi pitänyt lyhentää kiitotietä 1 500 metristä 1 200 metriin. Sitä vastusti myös Ilmailuliitto. Pylvään ja Sorviston mielestä kentän lyhentämien ei olisi estänyt pienlentotoiminnan jatkumista Ylivieskassa.

Ylivieskan lentokentän kiitorata on 1 500 metriä pitkä ja se sijaitsee 82 hehtaarin tontilla. Lisäksi kiitoradan vieressä on pahoin rapistunut vuonna 1983 valmistunut 171 neliön lentoasemarakennus lennonjohtotorneineen.

Ylivieskan kaupunginhallitus käsitteli ensimmäisen kerran lentokentän mahdollista myymistä 22. tammikuuta, mutta jätti sen pöydälle.

Ojalan, Kärkkäisen ja Ilmailuliiton mielestä navetta olisi näivettänyt kentän kehittämisen, kuten kiitoradan mahdollisen pidentämisen.

Maanviljelijät olisivat halunneet navetan avaraan kenttämaisemaan, koska EU:n tuore metsäkatoasetus kieltää kaatamasta metsää navetan tieltä. He eivät halunneet myöskään uhrata viljelysmaita navetan alle.

Ylivieskan kaupungin teknisten palvelujen lautakunta päätti käynnistää neuvottelut Pylvään ja Sorviston kanssa 7. marraskuuta 2023 sen jälkeen, kun he tekivät esityksen osan lentokenttäalueen ostamisesta.

Päätöksellä ei kaupunginjohtaja Maria Sorviston mukaan otettu kantaa siihen, tullaanko kenttää myymään ja millä ehdoin.

Uutinen hankkeen lautakuntakäsittelystä pani kuitenkin Ojalan ja Kärkkäisen liikkeelle vastatarjouksineen.

Pylväs ja Marko Sorvisto vetivät oman esityksensä pois ennen kuin se olisi edennyt kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Valvomaton lentopaikka

Ylivieskan kaupunginvaltuusto luokitteli kiinteistöstrategiassaan vuosi sitten lentokentän rakennukset myytäviksi rakennuksiksi, sillä säännöllinen reittiliikenne loppui Ylivieskaan jo vuonna 1996. Sen jälkeen kenttä on ollut kesäisin harrasteilmailijoiden käytössä. Valvomattomaksi lentopaikaksi se muutettiin vuonna 2003.

Ilman merkittävää julkista tukea Ylivieskan lentokentälle ei saada palautettua kaupallista lentotoimintaa, ilmenee Ramboll Oy:n laatimassa selvityksessä. Sen tilasi Ylivieskan kaupungin teknisten palveluiden lautakunta.

– Esitykseni kentän lähtöhinnasta julkisessa myynnissä (300 000 euroa) perustui kentän kirjanpitoarvoon, kaupunginjohtaja Maria Sorvisto kertoo.

TEKSTI: TAPIO MAINIO

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä