Päällekkäiset muutokset tulevat kalliiksi ja vievät aikaa varsinaiselta työltä, jota valtion virastoissa ja laitoksissa tehdään, sanoo Palkansaajajärjestö Pardian puheenjohtaja Antti Palola.

– Olen erityisen huolissani valtionhallinnon jatkuvasta muutosmyllerryksestä, jonka seurauksena varsinkin harvaan asuttujen alueiden, kuten Lapin, palvelut kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille siirtyvät yhä kauemmaksi käyttäjistä.

– Esimerkiksi Asiakaspalvelu 2014 -hankkeen myötä rakennettaisiin raskas ja kallis malli vähenevää julkista käyntiasiakaspalvelupalvelua varten. Jokaisesta palvelupisteestä tulisi saada vähintään etäpalveluna valtion, kuntien ja Kelan palveluja. Uusi asiakaspalveluverkko on tarkoitus rahoittaa ajamalla alas valtion omia toimipisteitä. Tämä lisää toimipaikkojen keskittymistä entistä voimakkaammin muutamiin alue- ja maakuntakeskuksiin.

Palola puhui aiheesta Rovaniemellä Pardian Lapin aluetoimikunnan viikonlopputapaamisessa.

Palola toivoo, että ensi viikon budjettiriihessä turvataan valtion virastojen toiminta ja niiden toimintamäärärahat siten, että henkilöstön lomautuksilta ja irtisanomisilta vältytään.

Maaliskuussa tehtyjä kehyspäätöksen mukaisia määrärahaleikkauksia on Palolan mielestä syytä tarkastella uudelleen. Ne ovat jo nyt johtaneet yt-neuvotteluihin esimerkiksi Valtionkonttorissa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä