Kuva: Ville Miettinen

Eduskunnan perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämislaista torstaina, uutisoi Helsingin Sanomat verkkosivuillaan.

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskisen, sd., STT:lle antaman kommentin mukaan lausunnosta on kohtalaisen laaja yhteisymmärrys.

Kuntalehti seuraa lausunnon julkistamista verkkosivuillaan reaaliajassa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

1. Maakuntien sote-valtuustoilla 100-prosenttinen itsehallinto: rahoittaja-järjestäjä-status sanoo:

Eduskunnan perustuslakivaliokunta – puolueeton ”perustuslakituomioistuin” – menettää täysin arvovaltansa, mikäli toiminnassa olevat maakunnalliset sosiaali- ja terveyspiirit, soten rahoittaja-järjestäjä-statuksella toimineet sote-valtuustot todetaan toimineen perustuslain vastaisesti 5-10 vuotta.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta ei ole koskaan sanonut Kainuun sotea eikä Etelä-Karjalan kuntien maakunnallista sotea perustuslain 19 eikä 121 pykälän hengen eikä kirjaimen vastaiseksi; 100-prosenttinen itsehallinto.

– Kainuun maakunnassa ja Etelä-Karjalan maakunnassa on 100-prosenttinen sote-itsehallinto, rahoittaja-järjestäjä-status.

– Sekä kuntien että maakuntien perustuslaillisesti itsehallinnolliset asukkaat ovat kuntien ja maakuntien tosiasiallisia demokraattisia päättäjiä: vakava perustuslaillinen asia.

LYHYT PERUSTUSLAIN MUKAINEN SOTE-LAKI

1 § Suomeen 18 maakunnallista soten rahoittaja-järjestäjä-valtuustoa.

2. 100-prosenttisesti vapaaehtoiset ja perustuslailliset soten rahoittaja-järjestäjät sanoo:

Maakunnallisia sote-piirejä kannattaa perustaa vapaaehtoisesti.

– Suomen kuntatalous saa tuottavuuden lisääntymisen ansiosta 1,8-2,6 miljardin euron säästöt vuodessa.

– Mitä nopeammin vapaaehtoisia, itsehallinnollisia maakunnallisia sote-piirejä petustetaan Etelä-Karjalan sote-piirin ja Kainuun soten menetelmiä kopioimalla, sitä nopeammin Suomen julkinen talous ja maakuntien kunnat hyötyvät.

– Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri perustettiin 2010. Sen kopioimiseen kuluu aikaa maakunnissa noin kolme kuukautta.

Maakuntien kuntien taloudellinen etu on korvata maakuntien erikoissairaanhoitoa järjestävät sairaanhoitopiirit sosiaali- ja terveyspalveluja järjestävillä ja rahoittavilla maakuntien sote-piireillä.

Voimassa olevan lain mukaan kaikki kunnat kuuluvat oman maakunnan sairaanhoitopiiriin.

Ei tervita hallitusta ja eduskuntaa viivyttämään kuntien taloudelle tärkeää vapaaehtoisten maakunnallisten sote-piirien perustamista.

Maakunnallisilla sote-piireillä on 100-prosenttinen itsehallinto, perustuslaillinen rahoittaja-järjestäjä-status.

3. Kainuun maakuntakokeilusta oli säädetty oma erillinen ”kokeilulaki”. Etelä-Karjalan sote-piirissä kunnat ovat mukana vapaaehtoisesti ja kaikki eivät ole matkassa koko sote-repertuaarilla (Imatra). Lisäksi tuota Eksotea kun on käytetty hyvänä esimerkkinä niin kukaan ei tunnu muistavan piirin toiminnasta syntynyttä alijäämäongelmaa. Joka tietysti selvityksen mukaan johtui kuntien alibudjetoinneista. Voi hyvää päivää!

Siis noilla kahdella esimerkillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että päätettävänä oleva laki on monelta osin perustuslainvastainen. Ja muutoinkin täysin päätön.

Keskustele

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä