Mielenterveyspalvelujen tarkoituuksenmukainen saatavuus voi jopa huonontua valinnanvapauden myötä, asiantuntijat varoittavat. (Kuva: Seppo Haavisto)

Kustannusten laskun ja yksilönvapauden lisäämisen sijaan sote-palveluihin kaavailtu valinannavapaus näyttää eräiden palvelujen osalta heikentävän mahdollisuuksia saada perustuslain takaamia riittäviä palveluita, varoittavat Kuntaliiton erityisasiantuntijat Aila Puustinen-Korhonen ja Tero Tyni.

Puustinen-Korhonen ja Tyni käsittelevät aihetta laajassa blogikirjoituksessaan. He muistuttavat, että laaja valinnanvapaus sekä mahdollisuus vaihtaa sosiaali- ja terveyskeskusta esimerkiksi puolen vuoden välein herättää huolta erityisesti lasten ja perheiden palvelujen sekä päihde- ja mielenterveyspalvelujen osalta.

– Valinnanvapaus sopii sosiaalipalveluissakin tilanteeseen, jossa palvelutarve on ennakoitava ja selkeä. Sen sijaan niissä palveluissa, joissa palveluntarve on moninainen ja muuttuva, on todennäköistä, että asiakkaan kannalta tarkoituksenmukaisen palvelun saaminen vaarantuu valinnanvapauden myötä.

Valinnanvapautta on perusteltu muun muassa sen tuomilla kustannussäästöillä ja sillä, että se edistää kilpailullisuutta. Puustinen-Korhonen ja Tyni näkevät valinnanvapauden vaarantavan palveluintregraation, jolla tavoitellaan merkittäviä säästöjä.

– Valinnanvapaus saattaa luoda suotuisan ympäristön asiakassuhteiden katkoksellisuudelle, tiedonkulun ongelmille ja erilaisille viiveille palvelutarpeen arvioinnissa ja tuen antamisessa. Luottamuksellinen ja hyvä asiakassuhde on monesti edellytys vaikuttavaan sosiaalipalveluun.

– Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Ainakin sosiaalipalveluissa on ilmiselvästi palveluita, joissa valinnanvapaus vaarantaa riittävien palvelujen järjestämisen. Näihin palveluihin valinnanvapaus ei sovi ja ne tulisikin rajata valinnanvapauden ulkopuolelle, Puustinen-Korhonen ja Tyni kirjoittavat.

Puustinen-Korhonen & Tyni: Valinnanvapaus voi vahingoittaa heikoimpia

Asiakkaan valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta arvioinut professori Mats Brommelsin johtama selvitystyöryhmä luovuttaa loppuraporttinsa tiistaina 31.5.

Lue myös:

THL-blogi: Asiakkaan poiskäännyttäminen kyseenalaistaa valinnanvapauden

Kuntalehti.fi: Sote-palveluiden valinnanvapauteen ehdolla neljä mallia

 

Miettinen Ville
Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Mitkä ovat 20 sairaanhoitopiirin kuntayhtymistä perustettujen sote-sairaanhoitopiirien kuntayhtymien

    1) perustuslailliset ongelmat, verrattuna PM Sipilän/prof. Brommelsin/alivaltiosihteeri Pöystin malliin nähden?

    2) kaikki muut ongelmat, verrattuna PM Sipilän/prof. Brommelsin/ Pöystin malliin nähden?

    3) Kuinka paljon julkinen talous säästää 20 sote-sairaanhoitopiirin kuntayhtymien avulla?

    4) Kukaan ei usko, että PM Siplän sote toisi julkiselle taloudelle säästöä tai toisi selkeyttä soteen.

  2. Avatar Kokoomuksen sote-mallit 2011 lähtien vs. Suomen kuntien itsehallinnolliset asukkaat sanoo:

    Kuntalehti:

    “Valinnanvapautta on perusteltu muun muassa sen tuomilla kustannussäästöillä ja sillä, että se edistää kilpailullisuutta. Puustinen-Korhonen ja Tyni näkevät valinnanvapauden vaarantavan palveluintregraation, jolla tavoitellaan merkittäviä säästöjä.”

    OSAOPTIMOINTI POISTETTIIN ETELÄ-KARJALASSA 2009

    Eellinen lainaus tuo mieleen uudentyyppisen osaoptimoinnin.

    Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä toteutettiin vuonna 2009 soten kuningasajatus — palveluketjujen kompakti, yhdestä demokratiasta ohjattu hoitoketjujen hallinta eli integraatio; osaoptimoinnin lopettaminen.

    VUONNA 2019 OSAOPTIMOINTI TULEE TAKAISIN

    Kokoomus on ainoa eduskuntapuolue, joka haluaa sekä perustuslakiongelmaisen että julkiselle taloudelle haitallisen valinnanvapausmallin — valtion verojen osaoptimoinnin.

    Professori Heikki Hiilamolle ja parlamentaariselle sote-työryhmälle riittää töitä 1.1.2019 alkaen, kun kokoomuksen johtama sote käynnistää valtion rahoittaman sotella osaoptimoinnin.

    Kommentteja valtiosääntöasiantuntijoilta valtakunnallisesta rahoitusperiaatteen osaoptimoinnista?

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*