Seinäjoki pitää imagotutkimuksessa kärkeä vuodesta toiseen. Kuva: Seinäjoen kaupunki.

Seinäjoki on yritysten mielestä paras kunta Taloustutkimuksen tekemässä Kuntien imago -tutkimuksessa. Ykkössija ei tullut kilpailua seuraaville yllätyksenä, sillä kaupunki on ollut kärjessä aiemminkin.

Vuosittaisessa seurantatutkimuksessa selvitetään kunnan alueella toimivien yritysten toimitusjohtajilta ja talousjohtajilta mielipiteitä kunnista, joissa yrityksellä on toimintaa. Mukana on Suomen 36 suurinta kaupunkia ja kuntaa. Kuntia arvioidaan lukuisilla erilaisilla mittareilla.

Mikä Seinäjoesta tekee yritysjohtajien silmissä parhaan?

Into Seinäjoki Oy:n toimitusjohtaja Leena Perämäki kertoo, että tätä seinäjokelaisilta kysytään usein. Into Seinäjoki on Seinäjoen kaupungin kehitysyhtiö, jonka yksi tehtävistä on rakentaa yritysilmapiiriä ja -ympäristöä.

– Perimmäisenä syynä taustalla on yrittäjyyden arvostaminen. Se näyttää olevan meillä niin syvällä, ettemme edes huomaa pitää sitä erityisenä, sen on niin itsestään selvää ja geeneissä, Perämäki pohtii.

Hän huomauttaa, että tämän lisäksi yrittäjäystävällisyyden puolesta tehdään jatkuvasti työtä ja esimerkiksi palveluasennetta vahvistetaan koko kaupunkiorganisaatiossa.

– Pyrimme kaupungin päätöksenteossa ratkaisuhakuisuuteen ja kokoamme saman pöydän ääreen ihmiset, jotta asiat saadaan eteenpäin ja ratkaistua keskustellen. Emme pallottele ihmisiä paikasta toiseen.

Hän kertoo, että Seinäjoella tehdään myös monissa muissa kaupungeissa käytettävää yritysvaikutusten arviointia. Se yksin ei kuitenkaan riitä.

– Töitä tehdään jatkuvan parantamisen meiningillä, ja yrittäjäystävällisyys on tulossa uuden kaupunkistrategian kärkeen aiempaakin vahvemmin mukaan.

Perämäki huomauttaa, että aina on parannettavaa, vaikka yrittäjiltä saadaankin spontaaneja kiitoksi.

– Esimerkiksi viime viikolla meitä kiitettiin ratkaisuhakuisuudesta kaavoitusprosessissa. Kiitosta tulee myös siitä, että meihin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä.

Into Seinäjoki auttaa yrityksiä löytämään kaupunkiorganisaatiosta oikeat ihmiset, mutta kehitysyhtiö on muutoinkin aktiivinen. Se ei vain odottele yritysten yhteydenottoja vaan kyselee niiden kuulumisia.

Yritysten edustus oli myös mukana, kun kaupunki laati hankintastrategiaansa, ja yrityksiä kuullaan lisäksi uuden kaupunkistrategian suunnittelussa.

Nurmijärvelle lisää yhteydenottoja

Edellisen vuoden ykkönen, Kaarina, oli tuoreimmassa tutkimuksessa toisena. Kolmanneksi parhaan arvosanan sai Tampere.

Neljänneksi tuleen Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä kommentoi tulosta blogissaan iloiseksi yllätykseksi.

– Yhteydenotot kehittymismahdollisuuksia ja uutta sijaintia etsiviltä yrityksiltä ovat lisääntyneet. Tänäkin vuonna kuntaan on tullut useita uusia yrityksiä ja myös monet olemassa olevat yritykset ovat kasvattaneet toimintaansa, Mäkelä kirjoittaa.

Hän huomauttaa, että Nurmijärvi on panostanut brändin rakentamiseen, yritysyhteistyöhön ja avoimeen viestintään.

Kaavoitus mukana arvioinnissa

Arvioitavia imagotekijöitä tutkimuksessa olivat kunnan yrittäjämyönteisyys, kaavoitus yritystoiminnan kannalta, työvoiman saatavuus, kunnan asioiden tiedottaminen yrityksille, kunnan markkinointi, kunnan ja yritysten välinen yhteistyö, yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö, innovaatioiden tukeminen, keskuksen kaupalliset palvelut, liikenteellinen sijainti ja yhteydet, virkamiesten tavoitettavuus, kuntien välinen yhteistyö sekä kunnan elinvoimaisuuden vahvistaminen.

Kymmenen parhaan joukkoon tulivat myös Rauma, Vaasa, Kerava, Joensuu, Kuopio ja Helsinki.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä