Kuntaliitto: sote-uudistus kaipaa vahvaa johtajuutta
Perustuslakivaliokunta kaipasi sote-uudistuksen pysäyttäessään asiaan laaja-alaista jatkovalmistelua, muistuttaa Kuntaliitto. (Kuva: Sonja Eloranta)
Kuntaliiton mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen valmisteluvastuu voitaisiin osoittaa valtioneuvoston kanslialle tai valtiovarainministeriölle. Edellisellä kaudella valmistelu tapahtui sosiaali- ja terveysministeriössä.
Liitto kaipaa valmisteluun vahvempaa johtamista ja enemmän sekä resursseja että aikaa.
Kuntaliitto haluaa, että uudistamista pitää valmistella laaja-alaisesti ja parlamentaarisesti, mielellään komiteatyyppisesti. Myös perustuslakivaliokunta piti parhaana laajapohjaista valmistelua.
Liitto vaatii, että uudistuksen edellyttämien hallituksen esitysten huolelliseen valmisteluun varataan riittävästi aikaa.
Kuntaliiton hallituksen kannanotossa katsotaan, että kuntia on kuultava ja myös kuntakuulemiselle on varattava tarpeeksi aikaa.
Kysymys myös demokratian rakenteista
Kuntaliiton hallitus korostaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistus on välttämätön.
Valmistelulla on merkittäviä vaikutuksia kuntien rooliin, ylikunnallisten palvelujen organisointiin sekä muuhun hallintoon. Liitto huomauttaa, että kysymys on myös demokratian rakenteiden määrittelystä ja kuntien elinvoiman turvaamisesta.
Kuntaliiton hallitus muistuttaa, että sote-uudistuksella on merkittävä vaikutus myös kuntien ja muun hallinnon rooliin ja rahoitukseen.
– Siksi valmistelussa on syytä ylittää ministeriöiden rajat, ja valmistelu voisi toteutua valtioneuvoston kanslian tai valtiovarainministeriön johdolla. Uudistuksen johtamisen tulee olla aiempaa selkeämpää ja vahvempaa. Jatkovalmisteluun tulee myös varata riittävät voimavarat.
Rahoitusta valmisteltava samanaikaisesti
Kuntaliitto muistuttaa, että perustuslakivaliokunnan linjausten perusteella sote-palvelujen hallintojärjestelmää ja rahoitusta pitää arvioida samanaikaisesti.
– On pyrittävä koordinoituun valmisteluun valtionosuusuudistuksen kanssa. Uudistusta päätettäessä oin käytettävissä oltava kattava taloudellisten vaikutusten arviointi, liiton kannanotossa katsotaan.
Perustuslakivaliokunta on esittänyt vaihtoehtoisiksi etenemisteiksi väliportaan hallintoa, yksitasoista kuntayhtymämallia ja järjestämisvastuun siirtoa valtiolle. Kuntaliiton mielestä valmistelussa tulee arvioida myös muita vaihtoehtoja, kuten mahdollisuus toteuttaa maan eri osissa erilaisia malleja.
Osassa maata on koko ajan valmisteltu maakuntamallin mukaista järjestämis- ja tuotantoaluemallia.
Etelä-Karjalassa on ollut vuodesta 2010 valmiina se, mitä kokoomusjohtoinen hallitus yritti moneen kertaan turhalla lainsäädäntötyöllä.
Kuntalehti:
”Perustuslakivaliokunta on esittänyt vaihtoehtoisiksi etenemisteiksi väliportaan hallintoa, yksitasoista kuntayhtymämallia ja järjestämisvastuun siirtoa valtiolle.”
Kuntaliitto esittää mahdollisimman monimutkaista valmistelua, mistä ei tule valmista.
Soten turhaa monimutkaisuutta pitää välttää.
YKSITASOINEN, VAPAAEHTOINEN HOITOKETJUINTEGRAATIO
PERUSSOPIMUS
Miksi Kuntaliitto ja maan pääministeri eivät kannusta nykyisiä yhdessä tasossa olevia kuntayhtymiä, sairaanhoitopiirien jäsenkuntia kirjoittamaan perussopimukset sairaanhoitopiirien muuttamiseksi yksitasoiseksi sosiaali- ja terveyspalvelujen (sote) hoitoketjujen operatiiviseksi yhdistämiseksi vapaaehtoisesti ilman turhaa lainsäädäntöä ja normien lisäämistä?
LAKIEN JA NORMIEN PURKUTALKOOT
Eduskunnan työskentely rationalisoituu, kun sote-lakeja ja valtionosuusuudistusta ei sekoiteta keskenään.
– Eduskunnassa selälleen kaatunut sote-lakiesitys, Kataisen hallituksen 3,8 miljardin euron valtionosuusleikkaukset sekä valtionosuuuudistuksen sekoittaminen kuntayhtymien, kuten Eksoten maksuosuuksiin, oli täydellinen johtajien moka: Etelä-Karjalan kuntien perustuslain 19 ja 121 pykälien vastainen korkein ministeritasoinen kardinaalimunaus!
PERUSTUSLAILLINEN EKSOTE JA RAHOITUSPERIAATE
Yksinkertainen on kaunista
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten perussopimuksen ovat allekirjoittaneet jäsenkunnat vuonna 2010.
– Onneksi allekirjoittivat!
Kuntaliiton tulee ajaa Suomen kuntien etua nopeaa ja yksinkertaista tietä:
– Miksi Kuntaliiton politikoivalle johdolle on Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin perussopimuksen vapaaehtoinen sopimisen malli koko Suomeen, on ollut vuosikausia niin kovin vaikea myöntää perustuslailliseksi sekä Suomen kuntien taloutta NOPEASTI parantavaksi?
SEURAAVA HALLITUS
Jyrki Kataisen (kok.) 3,8 miljardin euron perustuslakivalikunnan perustuslain 121 pykälästä johtaman rahoitusperiaatteen vastaiset valtionosuusleikkaukset kunnilta on täysin perusteeton, kun vaihtoehtona on Eksoten malli kaikkiin nykyisiin sairaanhoitopiireihin nopealla aikataululla, jolloin rationalisointipotentiaalin käyttöön otolla saavutetaan 1,8-2,6 miljardin euron perustuslain hengessä syntyvät vuosittaiset säästöt Kuntaliiton jäsenkunnille!
– On turha näprätä tässä vaiheessa vuosia siitä kuinka monta soten hoitoketjuintegrastioaluetta tarvitaan. Sairaanhoitopiirejä on 20. Siitä on helppo aloittaa nopeasti Suomen julkisen talouden tähden.
Valtio on vastuussa rahoituspetiaatteen mukaisesti kunnista, ei päinvastoin.
Hoitoketjut
Sote-uudistus koskee JULKISTEN maakunnallisten sote-palveluiden hoitoketjujen operatiivista hallintaa.
Julkisen, maakunnallisen soten perustuslaillinen rahoittaja-järjestäjä-tuottaja-status on maakunnan perustuslaillisella demokratialla, maakunnallisella sote-valtuustolla.
Jotkin ”porvarillisina sote-asiantuntijoina” esiintyvät esittävät edelleen tilaajan ja tuottajan erottamista toisistaan julkisten sote-palveluiden hoitoketjujen yhdistämisessä eli sote-integraatiossa.
”Sipilän sote” kaatui tähän.
Kokoomuksen Jan Vapaavuoren viiden sote-tilaajan malli, jossa keskustan Sipilä oli mukana aktiivisesti, kaatui perustuslakiongelmaisena, kun tilaaja ja tuottaja oli erotettu toisistaan.
Pitää ajatella asiat perustuslain kannalta loppuun ennen kuin heittää ”otsikkotason” ajatuksia, jotka sitten osoittautuvat kuukausien kehittämisen jälkeen perustuslain vastaisina perustuslakivaliokunnassa.
Seuraavalla pääministerillä ei ole varaa muuhun kuin jo nyt hyvin toimivaan Etelä-Karjan sosiaali- ja terveyspiirin PERUSTAMISTAPAAN.
– Eksoten perussopimukseen tarvitaan korjauskierros, ja soten laatua on parannettava samalla kun tuottavuutta parannetaan edelleen.
– Jokaisen maakunnallisen sote-piirin on tunnettava toisten sote-piirien kustannustehokkuus eriteltynä sekä jonotusajat eri palveluihin.
Valtakunnallinen tuottavuus ja laaturekisteri
– Seuraavan hallituksen on käynnistettävä valtakunnallinen vapaaehtoisten sote-piirien kustannustehokkuus-, tuottavuus- ja laatuseuranta. Uusia vapaaehtoisia maakunnallisia sote-piirejä tulee muutamassa kuukaudessa, kun pääministeri antaa siihen mahdollisuuden.
Suomeen saadaan nopealla aikataululla VAPAAEHTOISET maakunnalliset sosiaali- ja terveyspiirit, koska se on kuntien taloudellinen etu:
– sote-kuntayhtymien jäsenkunnilla on motivaatio tuottavuuden parantamiseen.
Perustuslailliset ongelmat pois
Seuraavan hallituksen pääministerin on korjattava Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen 3,8 miljardin euron valtionosuusleikkauksista seuranneet kuntien veroprosentteja vääristäneet leikkaukset. Vrt. perustuslakivaliokunnassa selälleen kaatuneen sote-lakiesityksen yhteydessä tehdyt kuntakohtaiset painelaskelmat.
Valtionosuusuudistusta ei pidä tehdä samanaikaisesti, kun vapaaehtoisia maakunnallisia sosiaali- ja terveyspiirejä käynnistetään.
Valtionosuusuudistus ja valtionosuusleikkaukset ovat suuri riski sote-uudistuksen nopealle etenemiselle Etelä-Karjalan sote-piirin Eksoten perustamistavalla.
Suomessa tyypillinen puoluepoliittinen KIEROILU, ja sote-uudistuksen monimutkaistaminen – vuosien lisähidastelu – ei tiedä hyvää Suomen kuntataloudelle so. julkiselle taloudelle ja luottoluokituksille.
Kuntaliitto: ”Kuntaliitto: sote-uudistus kaipaa vahvaa johtajuutta”
VAHVOJA SOTEN HARHAANJOHTAJIA ON LIIKAA
Yksikin harhaanjohtaja tulee Suomen kuntien taloudelle kalliiksi!
Pääministerikandidaatille Juha Sipilälle (kesk.) ehdotetaan elleen korkeassa asemassa olevien taholta perustuslain kannalta ongelmallisia sosiiali- ja terveyspalvelujen järjestämisen ja rahoituksen malleja.
Sipilä ei voi luottaa edes oman puolueen sote-asiantuntijoihin, vaikka olisivat entisiä pääministereitä, sosiaali- ja terveysministereitä, Kelan-johtajia, professoreja, etc. etc.
Pääministeri – johtaja- ei voi jättäytyä parlamentaarisen työryhmän johtamaksi.
Pääministeri ei voi kirjoittaa hallitusohjelmaan soten perustuslain vastaisia miinoja.