Jyväskylän aikuissosiaalityö on avannut palvelukeskus J-Napin, joka tarjoaa matalan kynnyksen palvelua 18-29-vuotiaille jyväskyläläisille. Tavoitteena on tarjota helposti saatavaa palvelua arjesta kumpuaviin ongelmiin ja välttää asiakkaan juoksuttamista palvelusta toiseen.

– Nuorelle kynnys sosiaaliasemalle saattaa tuntua korkealta tai asioiden hoito eri virastoissa voi olla haasteelliselta. J-Napin tavoitteena on olla helposti lähestyttävä palvelu tarvittaessa ilman ajanvarausta, palveluaikaa tarvittaessa joustavasti venyttäen. Toimintatapamme on dialoginen, kuunteleva sekä asiakkaan kohtaamista, toiminnallisuutta ja osallisuutta korostava, kertoo johtaja Seija Kinnunen.

Työskentelyssä lähdetään liikkeelle keskustellen asiakkaan omista tarpeista ja elämäntilanteesta, niistä asioista, joihin hän kaipaa eniten tukea. Asiakkaan pulmat voivat liittyä esimerkiksi asumiseen, rahatilanteeseen, työhön, opintoihin, päihteiden käyttöön, ihmissuhteisiin tai mielenterveysasioihin.

J-Napissa työskentelee kolme sosiaalityöntekijää, sosiaaliohjaaja, psykiatrinen sairaanhoitaja ja johtaja.

– Pääsääntöisesti asiakkaat ohjautuvat J-Nappiin aikuissosiaalityön työntekijän kautta, mutta myös nuori itse voi hakeutua, kun hänellä ei ole koulutus- tai työpaikkaa tai hän kokee asioidensa hoitamisen haastavaksi virastoissa, Kinnunen valottaa.

 J-Napissa kootaan kunkin asiakkaan tilanteeseen sopivaa, omaa sosiaalista, viranomaisten ja yhteistyökumppaneidemme verkostoa ratkaisemaan asioita yhdessä.

– Tarvittaessa työntekijämme myös lähtevät asiakkaan mukaan asioimaan eri virastoihin ja palveluihin, Kinnunen toteaa.

Yhteyden J-Nappiin asiakas saa tulemalla paikanpäälle, puhelimella, sähköpostilla, nettisivujen tai sosiaalisen median kautta.

Linkki: http://www.jyvaskyla.fi/sote/sosiaalinentuki/nuortenaikuistenpalvelukeskus

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä