Liito-orava on suojeltu EU:n luontodirektiivin ja Suomen luonnonsuojelulain perusteella. (Kuva: Rainer Carpelan / Jyväskylän kaupunki)

KUNTAKIERROS Liito-oravaliikennettä parannetaan uusilla järjestelyillä Jyväskylässä. Muutostyöt tehdään noin vuosi sitten liikenteelle avatulla Tikanväylällä, joka on Jyväskylän Kuokkalan kehäväylän uusi osuus.

Väylä yhdistettynä tien suuntaiseen voimalinjaan muodostaa puuttoman alueen, jota liito-oravat eivät pääse ylittämään. Liito-oravan elinalueita sijaitsee kummallakin puolella väylää.

Kaupunki rakentaa liito-oraville tarkoitetun ylityskohdan lisäämällä puita ja hyppytolppia. Hyppytolppia on sijoitettu niihin paikkoihin, joissa tie tai voimalinja rajoittaa puiden istuttamista.

Hyppytolppia on käytetty Suomessa useissa kohteissa, joissa puiden istuttaminen ei ole mahdollista. Tutkimusten mukaan liito-oravan sukulaislajit ovat oppineet käyttämään niille rakennettuja hyppytolppia. Suomessa hyppytolppien käytöstä on yritetty saada tietoa esimerkiksi riistakameroilla, mutta kamerat eivät ole olleet teknisesti toimivia liito-oravan havaitsemiseen.

– Voi olla, että liito-oravayksilöillä menee aikansa oppia käyttämään hyppytolppia, mutta oppiminen on kuitenkin mahdollista, kertoo kaavoitusbiologi Anne Laita Jyväskylän kaupungin tiedotteessa.

Puiden istutus ja hyppytolppien asennustyöt Jyväskylän Tikanväylälle käynnistyvät 11. syyskuuta ja ne valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Rakentaminen toteutetaan osana Liito-orava-LIFE -hankkeen myötä saatua rahoitusta. Kuusi vuotta kestävään LIFE-hankkeeseen osallistuu 17 hankekumppania sekä Suomesta että Virosta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. ”Muutostyöt tehdään noin vuosi sitten liikenteelle avatulla Tikanväylällä, joka on Jyväskylän Kuokkalan kehäväylän uusi osuus.”

    Tikanväylä valmistui kymmenen vuotta sitten.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä