Sote-palvelun valinnanvapaus saa kyselyssä tukea, mutta tiedonsaanti valinnan perusteeksi halutaan varmistaa. (Kuva: Ville Miettinen)

Palveluntuottajan valinnan mahdollisuus saa kannatusta Stm:n toteuttamassa kyselyssä. Toisaalta kannettiin huolta siitä, että valintatilanteessa on tarpeeksi tietoa, jonka perusteella valintoja tehdään. Tiedon turvaamiseksi halutaan myös mahdollisuus henkilökohtaiseen neuvontaan verkko- ja puhelinpalvelujen lisäksi.

81 prosenttia sähköiseen Otakantaa-kyselyyn vastanneista pitää hyvänä asiana sitä, että asiakas saa valita, kenen tarjoamia palveluita käyttää.

Runsas puolet on sitä mieltä, että terveydenhuollossa tulisi voida valita henkilö, jonka kanssa asioidaan. Vajaa puolet vastaajista haluaa valita terveydenhuollossa tietyn palvelun tai palvelukokonaisuuden.

Vajaa puolet haluaa valita sosiaalipalveluissa joko henkilön, jonka kanssa asioi, tai palvelun tai palvelukokonaisuuden.

Kyselyssä kartoitettiin myös käsityksiä asiakkaan valinnanvapautta selvittäneen ryhmän väliraportin ehdotuksiin. Eniten kannatusta sai raportin laajin valinnanvapauden malli, jossa asiakas valitsee haluamastaan toimipaikasta hoitotiimin, johon kuuluvat lääkäri, hoitaja, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijä.

Yhteenveto tutkimuksentuloksista on täällä.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä