Hiltusen mielestä kuntien lausuntokierroksen tulokset näkyvät jo maan hallituksen tiistaisessa uudistuksen jatkolinjauksessa.

– Uudistus on nyt vahvasti kuntavetoinen. Sekä viime viikon evästykset sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä että nyt kuntarakenteen linjaukset korostavat palvelujärjestelmän kuntaperusteisuutta, kuntien vastuuta peruspalvelujen kehittämisestä ja myös kuntalaisten demokraattista ohjausta, Hiltunen sanoo.

Kuntaliiton hallitus kävi keskiviikkona tuoreeltaan läpi maan hallituksen linjauksia ja eduskunnalle laadittua tiedonantoa kuntauudistuksesta. Hiltusen mielestä olennaista on nyt kuntakentän oma aktiivisuus ja vastuullisuus.

Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja painottaa suurten kaupunkiseutujen ratkaisujen etsimistä, sillä näillä alueilla vaikutukset ovat maan kilpailukyvyn kannalta suurimmat. Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteistyö on tasapainoiselle kehitykselle ratkaisevaa. Kaupunkiseuduilla tulee tunnistaa laajasti sosiaalinen vastuu asukkaista sekä heidän arkielämänsä sujuvuudesta yli nykyisten kuntarajojen.

– Odotamme myös vahvan peruskunnan kriteereistä välttämättömiä maamerkkejä uudistukselle, Hiltunen painottaa.

Kuntaliitto näkee ensiarvoisen tärkeänä, että lähellä kuntalaisia toimivat kunnat vastaavat peruspalvelujen rahoituksesta ja toimivuudesta. Palvelujärjestelmän tulee olla saumaton ja alueellisesti kattava. Valtion tulee varmistaa, että kuntakentän tulopohja vastaa kunnille säädettyjen palvelujen määrää.

– Kuntalain ja valtionosuusjärjestelmän uudistaminen ovat ratkaisevia tehtäviä pitkäjänteisen ja tasapainoisen kuntapalvelujärjestelmän turvaamiseksi. Nämä työt pitää saada nopeasti käyntiin ja ne on tehtävä huolella, Hiltunen vaatii.

Sosiaali- ja terveydenhuollon linjausten ohella Kuntaliitto odottaa myös koulutusjärjestelmän linjaamista osana kuntauudistusta.

– Minkään peruspalvelusektorin rakenteita ei pidä ohjata erillään, ja kunnilla itsellään pitää olla keskeinen rooli uudistuksissa, Hiltunen painottaa.

(KL)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä