Opetusalan ammattijärjestö OAJ on tyytyväinen siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on tarttunut koulujen työrauhakysymykseen.

OKM esittää lainsäädäntöön muutoksia, jotka antavat kouluille ja opettajille uusia keinoja koulun työrauhan ylläpitämiseen.

Oppilaiden vastuuta vahingonteoista selkeytetään, koulun kasvatuskeskukstelun asemaa vahvistetaan ja jälki-istuntoon liittyvää lainsäädäntöä tarkennetaan. Lisäksi laajennetaan opettajien valtuuksia tarkistaa oppilaan tavarat ja takavarikoida vaaralliset tai häiritsevät esineet.

– Tavoitteenamme on varmistaa oppilaan oikeus turvallisuuteen ja osallisuuteen koulussa. Opettajat ja koulu tarvitsevat uusia välineitä, joilla edistetään osallisuutta ja turvataan työrauha, korostaa opetusministeri Jukka Gustafsson (sd.).

– Pidän tärkeänä, että tällä tavalla vahvistetaan paitsi opettajan mahdollisuuksia puuttua häirintään ja epäasialliseen käyttäytymiseen, myös vahvistetaan opettajan auktoriteettia.

OAJ:n, Suomen Vanhempainliiton, Suomen Rehtorit ry:n ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat OPSIA ry:n viime kesänä jättämät säädösesitykset pohjautuivat opettajien viesteihin siitä, että koulujen työrauha on heikentynyt. OAJ:n tekemän kyselyn mukaan tätä mieltä oli 71 % opettajista. 

– Esitykset ovat samoja, joita OAJ esitti viime kesäkuussa yhdessä muiden opetusalan järjestöjen ja Vanhempainliiton kanssa. Olen ilahtunut siitä, että opetusministeri tarttui ehdotuksiimme. On tärkeää, että ministeri on lähtenyt toimimaan koulujen työrauhan ja kasvatuksellisen otteen puolesta, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo OKM:n esityksestä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä