”Mitä jos koulutuksesta säädettäisiin oppilas- ja osaamislähtöisesti?”
Millainen olisi koulutuksen lainsäädäntö, jos sen ajattelutapaa hieman käännettäisiin, pohtii Marja Lahtinen. (Kuva: Ville Miettinen)
Millaista olisi, jos opetus keksittäisiin nyt, pohtii Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön kehittämispäällikkö Marja Lahtinen blogikirjoituksessaan.
Lahtinen kirjoittaa mm. koulutuslainsäädännön lähtökohdista, jotka nyt keskittyvät koulutuksen järjestämisen puitteisiin sekä oppilaan ja opiskelijan oikeuksiin ja velvollisuuksiin.
– Kysyä voi, antavatko voimassa olevat valtakunnalliset normit parhaat mahdollisuudet valmentaa tulevaisuuden osaajia, Lahtinen kirjoittaa.
Suomalaisoppilaiden hyvistä oppimistuloksista huolimatta edessä on suuria haasteita. Sadoilletuhansille aikuisille tuottaa vaikeuksia selvitä arkipäivän tilanteista, kun taidot mm. yksinkertaisissa laskutoimituksissa ja kirjallisen tiedon ymmärtämisessä ovat puutteellisia.
– Uusia innovaatioita ja yrityksiä toimeliaisuuden lisäämiseksi kyllä syntyy, myös koulutuksen yhteydessä, mutta samanaikaisesti työttömien määrä pysyy suurena. Koulutus ei aina johda työllistymiseen ja toimeliaisuuteen, vaikka pitäisi, Lahtinen muistuttaa.
Lahtinen näkee, että Suomesta löytyvä osaaminen ja teknologia jää nykyään hyödyntämättä ja ihmettelee, miksei näitä vahvuuksia valjasteta oppimisen mahdollisuuksien kehittämiseen kunnolla.
– Millainen olisi koulutuksen lainsäädäntömme, jos se ajattelutavaltaan käännettäisiin niin, että se lähtisi oppijasta ja oppimisesta sekä tarvittavasta osaamisesta? Mistä kaikesta säädettäisiin, jotta koulut olisivat jokaista oppijaa varten? Lahtinen kysyy.
– Normit eivät ehkä olisi yhtä yksityiskohtaisia kuin nykyisin, jotta opetus tai oppimisen tavat voisivat mukautua erilaisten oppijoiden ja muuttuvan maailman mukana. Mitkä olisivatkaan oppiaineet, jos opetus keksittäisiin nyt?
Lue lisää: Marja Lahtinen: Osaamista on – kohdistuuko se oikein?