Valtiovarainvaliokunnan mielestä hallituksen esitys sote-järjestämislaiksi tarjoaa puitteet sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvitsemalle uudistamiselle, mutta esityksen taloudellisten vaikutusten luotettava arviointi on mahdotonta.

Valtiovarainvaliokunnan lausunto sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä valmistui tiistaina. Sote-lain kannalta ratkaisevaa perustuslakivaliokunnan lausuntoa odotetaan torstaina.

Valtiovarainvaliokunta toteaa, että esityksen avulla on ”mahdollista saavuttaa laskennallista potentiaalista kustannusten kasvun hillitsemistä”.

– Tavoitellut taloudelliset hyödyt saattavat kuitenkin toteutua vasta siirtymäajan 2017—2021 jälkeen ja riskit ovat suuret myös sille, ettei tavoiteltuja hyötyjä saada, valiokunta lausuu.

Valiokunnan mukaan menojen kasvun hillitseminen edellyttää ennen kaikkea hyvää ja moniammatillista johtamista sekä kykyä tehdä vaikeita päätöksiä.

– Johtamisessa tarvitaan myös alueen väestön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeiden ymmärtämistä ja sen mukaista voimavarojen kohdentamista, jotta varmistetaan uudistuksen toteuttaminen asiakaslähtöisesti ja turvataan riittävät lähipalvelut.

Valiokunta pitää välttämättömänä vertailukelpoisen kaikille avoimen tietopohjan nopeaa rakentamista, ja toimijoilla tulee olla riittävät kannusteet tehdä kustannustehokkaita valintoja olemassa olevan tiedon perusteella.

– Tällaisia kannusteita ovat esimerkiksi rahoitukseen sidotut tavoitteet ja asetettujen tavoitteiden toteutuman julkinen vertailu.

Kustannusten kasvun hillintä edellyttää valiokunnan mukaan myös valtion vahvaa taloudellista ohjausta, johon on kiinteästi kytkettävä sote-budjettikehysjärjestelmä ja julkisen talouden suunnitelma.

Lue myös:

Pirkanmaan kunnat vievät sote-rahoituksen valmistelun korkeimpaan hallinto-oikeuteen

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Maakunnalliset, vapaaehtoiset sote-piirit, rahoittaja-järjestäjät: julkisen talouden etu sanoo:

    Etelä-Karjalan maakunnan kunnat perustivat vapaaehtoisesti sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten vuonna 2010.

    Eduskunnan perustuslakivaliokunta ei ole koskaan sanonut, että Eksote olisi toiminut vuodesta 2010 perustuslain vastaisesti.

    Onneksi Eksote perustettiin 2010, koska muuten 2011 aloittanut kokoomus-sdp-johtoinen hallitus olisi sen estänyt tai ainakin viivästyttänyt vähintään 7 vuodella.

    Eksote perustettiin sekä tuottavuuden parantamiseksi että hoidon vaikuttavuuden parantamiseksi sekä hallinnon rationalisoimiseksi.

    Painopiste on enneltaehkäisevissä lähiterveyspalveluissa ja ennaltaehkäisevässä sosiaalityössä.

    Nopean toiminnan erikoissairaanhoidolla ehkäistään suuria kustannuksia, jotka syntyvät hoidon aloituksen viivästymisestä ja siitä seuraavasta hoitoajan pitkittymisestä.

    Tehokkaalla kuntoutuksella minimoidaan kustannuksia.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä