Näyttökuva Pihtiputaan Mummon verkkosivulta.
Hallitseva Mummo Helka Lohtander kukitettiin valintansa kunniaksi aiemmin tänä vuonna.

Pihtiputaan kunta perustaa yhdistyksen, jonka voimin on tarkoitus elävöittää ja kehittää kunnan brändikärkeä ja tavaramerkkiä, Pihtiputaan Mummoa.

Pihtiputaan kunnanhallitus päätti yhdistyksen perustamisesta maanantaina.

Mummon brändin kaikkia mahdollisuuksia ei ole hyödynnetty, koska kehittäminen ei nyt ole kenenkään vastuulla kunnassa, kunnanhallituksen esitystekstissä todetaan.

Pihtiputaan Mummolle on jo määritelty arvopohja. Mummo-brändin verkkosivuilla on jo esiteltynä Mummon tiimi, manageri, Hallitseva Mummo joka toimii eräänlaisena kunnan lähettinä, pääpehtoori (kunnanjohtaja), kotiseutumies ja paparazzi.

Valtakunnalliseen tietoisuuteen Pihtiputaan Mummo on noussut eräänlaisena yleisesti ymmärrettävän kansantajuisen viestinnän kuvana: Pitää kirjoittaa niin, että Pihtiputaan Mummokin sen ymmärtää, kerrotaan Tampereen yliopiston lehtimiestyön opettajan Allan Liuhalan sanoneen vuonna 1967.

Kunta on tuotteistanut mummoa jo hyvän aikaa. Ensimmäinen Hallitseva Mummo valittiin 1994. Kesällä valittu Helka Lohtander on jo yhdeksäs Hallitseva Mummo. Valinta sai Lohtanderin häkeltymään.

– Ajattelin ensin, että ei, ei, ei, en uskalla lähteä tähän, mutta tein sitten väyryset ja nukuin yön yli.  Aamulla tuli mieleen äitini neuvo.  Hän korosti aina vastuun kantamisen tärkeyttä sanomalla, että pittää seisoa puhheilleen tai piä puhhees. Niin päätin suostua, Lohtander kuvailee tunnelmiaan Mummo-brändin verkkosivuilla.

Ensimmäisessä ”virkatehtävässään” nykyinen mummolähettiläs toimi tämänvuotisilla Keihäskarnevaaleilla, Pihtiputaan jokavuotisessa keihäänheittotapahtumassa jonka perustivat vuonna 1971 lajilegendat Leo Pusa ja Jorma Kinnunen.

– Mummo on ehdottoman tärkeä brändi kunnalle. Pihtipudas tunnetaan vähän kauempana juuri mummosta ja keihäskarnevaaleista, sanoo kunnan yritysagentti ja perustettavan yhdistyksen puuhamies Manu Aunola Kuntalehdelle.

Pihtiputaan kunta omistaa Pihtiputaan Mummo -tavaramerkin, jonka ympärille on syntynyt pienimuotoista käsityötuotteiden kauppaa.

Yhdistyksen myötä myös kauppaan toivotaan piristystä. Yhdistys määrittelee myytävien ”mummotuotteiden” sopimukset ja kriteerit Mummon arvojen mukaan.
– Kriteeristön täyttävät tuotteet ja palvelut saisivat jatkossa käyttää Mummon tuotemerkkiä määriteltyä korvausta vastaan, kunnanhallituksen esittelytekstissä sanotaan.

Manu Aunolan mukaan yhdistystoiminnan lähtökohta on brändin eteenpäin vieminen ja kehittäminen.

Mummo-tuotteiden myynti on tarkoitus ulkoistaa. Tässä ja brändin kehittämisessä vain taivas on rajana, Aunola uskoo.

– Mennään askel kerrallaan. Jos syntyy laajempaa hyötyä, voi viedä keskustelua korkeammalle, Aunola sanoo.

Juttua korjattu klo 15.45: Toisin kuin jutussa aiemmin sanottiin, Manu Aunola ei ole toiminut mummomanagerina. Manageri on Elina Mäkinen.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*