Muutaman vuoden päästä myös Turussa? Kuvan ratikka liikkuu Tampereella, mutta Turussakin raitioliikenne saatanee käyntiin vuosikymmenen lopulla.

Turun Raitiotie Oy:n palveluntuottajaksi haki kolme ehdokasta, joista jokainen täytti ehdokkaiden soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat valittiin allianssihankkeen tarjoajiksi.

-On erinomaista, että Turun koko kaupunkirakenteen tulevaisuuteen vaikuttavan ja hyvin haastavan hankkeen suunnittelutarjoukset saatiin erittäin kokeneilta ryhmittymiltä. Näiden joukosta on hyvä valita kaupungille paras kumppani hankkeen edistämiseksi, sanoo Turun Raitiotie Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Turun omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen.

Ensimmäiselle kierrokselle valitut kolme ehdokasta ovat ”Aura-allianssi”, jonka muodostavat YIT Suomi Oy, AFRY Finland Oy, WSP Finland Oy, Ratatek Oy ja Ratatek Service Oy. ”Auratikka”, jossa ovat mukana NRC Group Finland Oy, GRK Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy. ”FÖRA”, jonka muodostavat Destia Oy, Destia Rail Oy ja Sitowise Oy.

-Kaikki tarjouskilpailun ensimmäiselle kierrokselle valitut ryhmittämät ovat tosi kokeneita toimijoita. Aika pitkälle samat ryhmittymät olivat mukana myös Tampereella. Ryhmittymien jäsenillä on runsaasti kokemusta myös pääkaupunkiseudun hankkeista, Virtanen jatkaa.

Vielä hetkeen ei Turkuun kesälomalle menevien kannata ruveta ratikan reittejä opettelemaan. Neuvottelut alkavat ryhmittymien kanssa ja tavoitteena on valita kokonaisvaltaisesti edullisin palveluntuottaja maaliskuussa 2024.

Jos kaikki sujuu suunnitellusti, niin investointipäätös voitanee tehdä loppuvuodesta 2025.

-Rakentamisvaihe kestänee 3-4 vuotta, joten valmista voisi olla 2029. Kun Turussa rakennetaan, niin meillä on etenkin täällä keskustan alueella omana haasteena arkeologiset asiat, jotka on otettava huomioon kaivausten muodossa. Tampereella raitiotien rakentaminen oli myös maaston puolelta helpompaa, Jarkko Virtanen kertoo.

Turun raitiotie yhdistyy kaupungille tärkeisiin strategisiin tavoitteisiin ja hankkeisiin, kuten Tiedepuistoon, keskustan kehittämiseen, merellisyyteen ja Tunnin junaan. Se toteuttaa kaupungin ilmastotavoitteita muuttamalla kulkutapajakaumaa ja tiivistämällä kaupunkirakennetta. Lopullisen investointipäätöksen tekee aikanaan Turun kaupunginvaltuusto.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä